KapitalVin

Verdens mest kjente merkevare i vinverdenen kommer fra et område nordøst for Paris. Vi snakker selvfølgelig om Champagne. Få andre vinområder har opplevd en slik suksess som Champagne har hatt de siste 100 årene. 
Et gammelt ordtak summerer opp essensen: “Det er alltid en anledning til å drikke champagne”. Eller som legendariske Lily Bollinger, som  ledet champagnehuset Champagne Bollinger fra 1941 til 1971 utrykte det:
– Jeg drikker min champagne når jeg er glad og når jeg er trist. Noen ganger drikker jeg den når jeg er alene. Har jeg selskap, anser jeg den som obligatorisk. Jeg nipper til den når jeg ikke er sulten og drikker den når jeg er det. Ellers rører jeg den aldri – bortsett fra når jeg er tørst.

Annonse

 

Les også

Prisen opp

Nyt den mens du kan, for champagne vil etter all sannsynlighet ble mer eksklusivt og dyrere de neste 30 årene enn noen gang i historien. Grunnen er enkel – etterspørselen stiger i over hele verden og dermed også prisene. Heldigvis skjer ikke dette over natten og de ulike merkevarene som ønsker å posisjonere seg må gjøre sine valg gjerne 10 år før det skjer. I Norge er det  et enormt stort utvalg av champagne både fra kjente og ukjente produsenter. Det skaper muligheter når “nye” navn skal gjøre seg bemerket for å øke omsetningen. 
Nøkkelen til suksess i Norge er vise frem vinene i alle tilgjengelige fora og lansere årgangsviner til gode priser på kvalitet som overgår de mest kjente merkevarene.  En av de som  har fanget min interesse er champagneprodusenten Henriot. Henriot skiller seg ut som produsent hovedsakelig av to årsaker.


 Den ene er tilgangen til egne gamle vinstokker med en høy snittalder på nærmere 30 år og mer. Høy snittalder gir mer konsentrasjon og syrlighet og dermed kvalitet  i den ferdige vinen. Den andre årsaken er at Henriot har drevet med mindre markedsaktiviteter enn f.eks. champagnehusene Möet, Bollinger, Krug og Lanson har gjort.  De mest kjente merkenavnene i Champagne er eid av store børsnoterte firmaer og er i et helt annet liga når det gjelder markedsaktiviteter.  Det gjør små familieeide produsenter som Henriot til små hemmeligheter som nesten bare vinkjennere vet om, men ikke kunden som handler vinen på supermarkedet i Paris eller London. Merkevaregjenkjennelsen trumfer  kvaliteten. 

Les også

Mektig hedgefond selger Kværner-aksjer:

Vender Røkke ryggen


Champagne  på moten

Henriot er ingen nykommer i Champagne. Familien Henriot kom til Champagne allerede i 1640 og drev med butikkdrift med tekstiler og vin. Ingen stor butikk med dagens øyne, men nok til å skape overskudd i familiebedriften. Et av sjakktrekkene familien gjorde var å investere i vinmarker for å sikre egen tilgang til musserende vin. På starten av 1800 tallet kom champagne  på moten og ble en  “in”- drikke i Paris.  
Apolline Henriot grunnla champagnehuset Maison Veuve Aînée Henriot, det som vi i dag kjenner som Henriot, i 1808. Apolline Henriot var ingen nybegynner i vinbransjen.  14 år tidligere, i 1794, giftet hun seg med Nicolas Simon Henriot og tok med seg sine vinmarker i Montage de Reims inn i ekteskapet.  Sammen produserte og solgte ekteparet druer og most til allerede etablerte champagnehusene frem til Nicolas Simon Henriot døde. Den da 33 år  gamle enken satte seg høye mål.  Henriot skulle bli eier av de beste parsellene og produsere champagne av best mulig kvalitet.  
Mange generasjoner senere ville Apolline Henriot sett at dagens utgave av Henriot er mer enn bare et champagnehus. Familien Henriot driver i dag prestisjefylte firmaer som Bouchard Père & Fils i Burgund, William Fèvre i Chablis og Tenuta di Ghizz­ano i Toscana.

Les også

Kåret til en av verdens beste hedgefondforvaltere:

Har tjent over 200 milliarder på aksjer

Eier 35 hektar vinmark

I Champagne har Thomas Henriot og kjellermesteren Laurent Fresnet videreført Apolline Henriots arv.  Henriot eier totalt 35 hektar vinmark. Alle lokalisert i de tunge, prestisjefylte områdene som Avenay-Val-d’Or, Les Panthenay, Chouilly, Epernay, Clos l’Abbé og Mareuil-sur-Aÿ.
 Vinstilen de senere årene hos Henriot har blitt mer presis, og dosagenivået har gått ned. Resultatet er en langt mer matvennlig champagne som passer utmerket til grillet hummer, ferske østers og ferske sjøkreps.
I Champagne finnes over 460 produsenter og kooperativer. Sammen lager de hvert år over 307 millioner flasker som selges over hele verden. Et veldrevet champagnehus er rene seddelpresse for dem som lykkes, men konkurransen er stor for dem som ikke har de største markedsføringsbudsjettene. I Norge har Henriot gjort seg bemerket med å tilby viner med bedre kvalitet enn hva prisen tilsier. Årgangs­viner, magnumflasker og sjeldne utgaver er å finne på spesialpolene hvert år. Henriot har definert Norge som et viktig land, og etter min mening skal vi være glade for det.   

Champagne Henriot Blanc de Blancs

89B

Lys grønngul farge. Små bobler. Sitrus, eple og kjeks på duft. Fyldig fruktdrevet vin med balansert syrlighet og lang ettersmak.

Les mer
  • Fisk, Skalldyr Passer til
  • Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Henriot Produsent

Henriot Brut Souverain

87

Middels gulgrønn farge. Rødt eple, sitrus og kalk på duft. Fruktdrevet stil. Små bobler. Syrlig mineralsk avslutning.

Les mer
  • Fisk, Skalldyr, Aperitif Passer til
  • Pinot noir, Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Henriot Produsent

Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1998 Brut

2000, 90

Middels gulgrønn farge. Små bobler. Toast, røde bær og mineraler på duft. Konsentrert og kompleks vin med balansert syrlighet. Nøtter og sopp i ettersmak. Server i store glass

Les mer
  • Fisk, Skalldyr Passer til
  • Pinot noir, Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Henriot Produsent

Henriot Rosé

89A

Lys lakserosa farge. Røde bær, sitrus og kalk på duft. Mineralsk og flott

Les mer
  • Fisk, Skalldyr, Aperitif Passer til
  • Pinot noir, Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Henriot Produsent

Les også:

Ukens vintips

Rimelig og velsmakende hverdagsvin

Ukens vintips er et lite funn om du ønsker deg en økologisk, velsmakende vin. Server vinen i store glass og nyt den fruktdrevne stilen fra Spania

1 min lesetid

Ukens vintips

Røverkjøpet fra Domaine des Enfants

Lett å like: Rødvinen Le Jouet fra Domaine des Enfants er en av polets beste biodynamiske viner og et knallbra vinvalg til helstekt lammelår. I prisklassen under 200 kroner må man definere vinen som et røverkjøp.

1 min lesetid

Andre leser også: