KapitalReise

Panamas strategiske posisjon mellom USA og Sør-Amerika, med den berømte kanalen som åpnet sjøveien mellom to verdenshav, har vært et tveegget sverd. Både “The Panama papers” og en rekke korrupte politikere, mellommenn i geopolitiske dragkamper, har gitt landet et tvilsomt rykte.

Annonse

Men denne siden av landets historie fordufter raskt når Panama Citys nye skyskrapere og sjarmerende “gamleby” forsvinner akterut, og kanalen åpner sine første sluser for å slippe inn vann fra Stillehavet. Skipet vi befinner oss på er et høyst uvanlig syn mellom kanalens bastante stål-, wire- og betongkonstruksjoner. At cruisegiganten i naboslusen skal være vårt reisefølge i de nærmere tolv timene det tar før vi glir inn i Karibias turkisgrønne farvann, bidrar til at seilskipet Star Flyer blir offer for enda større oppmerksomhet enn Vision of the Seas, som kan ta 2.500 passasjerer. Selv er vi beskjedne 150 om bord. Men størrelse er ikke alt, og en smekker Clipper-skute er et særsyn på alle verdenshav. Vi poserer villig i lyset fra blitzende mobilkameraer fra naboslusen.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn