KapitalReise

KapitalReise ·  Storbyfavoritten Nice:

Tilbake til gammel storhet

Foto: Colourbox Foto: Colourbox © Hegnar Media
Publisert:26. juli 2019

Anført av Nice fremstår i dag den franske rivieraen som resultatet av en hundreårs branding-prosess, som har forvandlet engang folketomme strender til verdens mest glamorøse eiendommer. Byens grønne grep de siste tiårene har gjort den mer attraktiv og velstående enn noensinne.

Det var for hundre år siden – etter første verdenskrig – at Nice for alvor viste seg frem for resten av verden. Noen mener det skyldtes alle postkortene sendt av ekstatiske amerikanske soldater. Andre tror på effekten av de velfylte koffertene til en styrtrik, russisk adel, på flukt fra oktoberrevolusjonen. Andre igjen peker på et heldig sammentreff av at bikinimoten og luksustoget Le Train Bleu ankom Rivieraen omtrent samtidig (den første bilveien fra Alpene til Middelhavet ble ferdig noen tiår før; trafikkert av rentenister som ville gi sine Bugattier og elskerinner et havgløtt).


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn