<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Forventer store fall i Tesla aksjen

Teslas aksjekurs når nye høyder, men det råder skepsis om bilgiganten kan rettferdiggjøre den rekordhøye aksjeprisen. Ulike analytikere forventer betydelig fall før eller senere.

En rekke Tesla modell 3 på fabrikken i Shanghai, Kina, der de ble produsert.    Foto: Aly Song
Investeringsanbefalinger

Etter at Tesla startet 2020 med rekordhøy aksjepris på over 900 amerikanske dollar i februar, har bilgiganten nå nådd enda en topp. Etter et midlertidig bunnpunkt i mars grunnet coronapandemien, har Teslas aksjekurs på nytt steget til værs. Med pristopper på over 1000 dollar i juni, har Teslas markedsverdi gått fra 75 milliarder amerikanske dollar ved slutten av fjoråret, til 185 milliarder dollar på sitt høyeste. Dette gjør Tesla til et av verdens ledende bilselskaper på markedsverdi.

Meget overpriset

Analytikere fra Morgan Stanley advarte den 23. juni i magasinet Forbes at Tesla-aksjen var grovt overpriset og snart ville stupe. De mener for mange investorer ser bort fra risikoen med å drive et bilselskap og behandler Tesla som et vanlig tech selskap med stor vekst.

Adam Jonas, analytiker i Morgan Stanley, vurderer derimot aksjen til et kursmål på 650 dollar or anser den som “undervektig”.

Vurderes som tech

Business Insider viser også til Jonas advarsler til  investorer om å verdsette Tesla på samme måte som  de store tech selskapene Google, Amazon eller Apple. Jonas påstår at når det kommer til Tesla, ignorer mange risikoen ved det å drive et bilselskap.  Aksjeanalytikeren poengterer at flere av Teslas mål kan ha en betydelig høyere grad av risiko i knyttet til gjennomføringen enn for de andre og mer etablerte selskapene i analysen.

Da Morgan Stanley først degraderte Tesla-aksjen til “undervektig” den 12. juni, ble det i følge Forbes, identifisert tre primære risikoer:

  •  Kort sikts risiko rundt etterspørsel og prising.
  • Langsikts risiko rundt Teslas virksomhet i Kina 
  • Potensiell konkurranse fra andre store tech selskaper. 

Reaksjonen derimot var liten, noe analytikerne mener kommer av at investorene nå venter og ser etter litt mer klarhet rundt de varige effektene av COVID-19.

Jan Petter Sissener Foto: Iván Kverme

Må tjene penger snart

I Norge har Jan Petter Sissener vært en sentral skeptiker når det gjelder Tesla-aksjen. Sissener sier til Kapital at han er helt enig med vurderingen til analytikerne i Morgan Stanley.

– Tesla aksjen er veldig overvurdert.
Jan Petter Sissener, Sissener AS

Manglende service og distribusjon, i tillegg til bilmodeller som begynner å bli gamle, peker Sissener på som årsaker som han mener kan dra aksjen nedover igjen. Sissener presiserer også at Tesla må begynne å tjene penger snart, om deres aksjepris skal rettferdiggjøres. Tesla har for tiden også “hype” rundt merket grunnet “million mile” batteriet, som har som intensjon å øke levetiden på produktene. Dette mener Sissener er flytende, han ser for seg at batteriene vil være mest relevant for trailerne som må kjøre betydelig lenger.

– Både tesla og Edison kan ikke ha rett.
Jan Petter Sissener, Sissener AS

Sissener predikerer at før eller senere vil konkurrenter ta igjen på teknologifronten, og attpåtil vil de kunne gjøre det bedre enn Tesla på både distribusjon og service.