Kapital

Investor ·  Shippingfokus:

Full gass i tank

Foto: Privat Foto: Privat © Hegnar Media
Publisert:14. februar 2020

Flere skipsredere vurderer å kontrahere nye supertankere som går på gass. Hvordan er økonomien i å bestille nye tankskip som bruker gass som drivstoff? spør Nicolai Hansteen i skips- meglerfirmaet Lorentzen & Stemoco.

Forberedelsene har vært intense før innføringen av IMO 2020, regelverket fra den internasjonale sjøfartsorganisasjonen som effektivt kutter maksgrensen for svovelutslippene på alle skip i verden fra 1. januar. Over hundre supertankere har tilpasset seg regelverket ved å installere renseanlegg, såkalte scrubbers, som gjør at de fortsatt kan seile med tungolje. Resten må over på lavsvovel eller diesel som har blitt langt dyrere ettersom raffineriene har slitt med å imøtekomme det eksplo- sive behovet.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn