Kapital

Investor ·  Medier 2020:

Ved veiskillet

Satser digitalt: Schibsted satser friskt og oppskalerer sin nettavis E24 med 30 journalister det kommende året. Her er konsernet representert ved sjef Kristin Skogen Lund og finansdirektør Ragnar Kårhus. Ole Berg-Rusten NTB scanpix
Publisert:19. desember 2019

2019 bar preg av en mediebransje på frierferd med lokkepriser på digitale abonnement. Et av de store spørsmålene for 2020 er hvor mange som forblir trofaste når hvetebrødsdagene er forbi.

2018 var første året på syv hvor avisenes driftsinntekter holdt seg tilnærmet stabile, og tendensen ser ut til å ha holdt seg gjennom 2019. Den siste halvårsmeldingen for norske aviser viser at totalopplaget er på 2,29 millioner – en fremgang fra samme periode i 2018 med 0,9 prosent. Dette er derimot et tall som ikke direkte kan overføres til glede på bunnlinjen. Bak ligger nemlig en brøk som viser hvordan mediehusene håndterer den pågående strukturelle overgangen fra trykte til digitale medier.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn