Kapital

Investor ·  Shippingfokus:

Tungt i tørrlast

© Hegnar Media
Publisert:11. desember 2019

Spotratene for Capesize- og Panamax-skip (skip med en lastekapasitet på rundt 180.000 tonn og 70.000 tonn respektive) har hittil i år vært på ca. 17.800 og 11.200 dollar (kilde: Clarksons), opp syv prosent og ned fire prosent i forhold til samme periode i fjor. Ratenivået kan sammenlignes med 14.000 og 10.000 dollar pr. dag, respektive, som inkluderer driftskostnader, renter og avdrag, men før avkastning på egenkapitalen (breakeven). Markedet har som vanlig vært volatilt med Capesize-rater ned mot null i februar – i kjølvannet av gruveulykken i Brasil da globale jernmalmvolumer falt nærmere syv prosent – og over 30.000 dollar i september. Ratebildet har også vært preget av handelskonflikten mellom Kina og USA og blant annet fallet i soyabønneeksporten fra USA (ned 17 prosent hittil i år og år-over-år, primo september). Økt kullimport til Kina – opp litt over ni prosent hittil i år (ultimo september) – har imidlertid hatt en positiv effekt på markedet, spesielt for Panamax-skipene.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn