Kapital

Investor ·  Finansfokus:

Retorikken og Kapitalen

Publisert:30. september 2019

Finansmarkedene er fasinerende. Du har de store summene, risikotag- erne, formuer som skapes eller går til grunne, men også profesjonaliteten, modelleringen, matematikken og nobelprisene. Det er en tumleplass for klovner og genier – for oljefond og folk flest.

Og slikt blir det historier av. Finansmarkedene er også markeder for fortellinger og konkurrerende narrativer. Særlig i situasjoner der det selges finansielle produkter som verdipapirer eller forvaltning er retorikken en integrert del for finansprofesjonelles virke. Enkelte hevder sogar at finansbransjen er en underavdeling av underholdningsbransjen. Neste år vil det være femti år siden Roland Barthes utgav “L’ancienne rhétorique. Aide-mémoire”. I lys av jubileet, og at begrepet retorikk har kommet på moten igjen, vil jeg trekke noen konklusjoner som er relevante for finansbransjen.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn