Kapital

Investor ·  Energifokus:

Lyspunkter i rigg

Foto: Shutterstock / NTB scanpix
Publisert:16. august 2019

Siden starten av 2018 har antall jackuper med kontrakt økt fra 318 til 375 enheter. Det skulle en ikke tro når en ser på riggaksjene som har falt rundt 60 prosent det siste året. Sentimentet er svakt, men det er noen lyspunkter verdt å nevne, særlig relatert til etterspørselen etter jackuper.

Mens etterspørselen etter flyterrigger er drevet av større utbygginger og leting etter nye oljefat på dypt vann, er jackupene i større grad drevet av økt utvinning og feltvedlikehold på grunt vann med eksisterende infrastruktur. Dette gir en lavere investeringsterskel. En viktig driver gjennom de siste årene har vært at stadig flere NOCs har annonsert hårete vekstambisjoner for offshore produksjon. NOCs (nasjonale oljeselskaper) står i dag for rundt 70 prosent av etterspørselen etter jackuper kontra rundt 30 prosent i 2000. Fordelen er at disse gjerne har en lengre planleggingshorisont enn internasjonale selskaper og derfor tildeler lengre kontrakter. Tilbudspresset fra rigger som ruller av kontrakt blir dermed mindre fremtredende. Saudi Aramco har beholdt et høyt antall jackuper gjennom krisen, og selv om de har benyttet mulighet til å erstatte eldre rigger med mer moderne enheter underveis, er antallet jackuper i landet høyere i dag enn i 2014.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn