Kapital

Investor ·  Shipping 2019:

Risky business – nok en gang

Elendig sikt: Baltic Dry-indeksens svingninger i 2018 viser med all tydelighet hvor usikker tørrbulkfarten er for rederne, noe den også blir i 2019.
Publisert:31. desember 2018

Capesize-markedet er i knestående – men kinesisk miljøpolitikk i en mer grønn retning skaper boom-tilstander i markedet for flytende naturgass.

–Vi er veldig overrasket over det svake capesize-markedet så langt i fjerdekvartal, uttalte Golden Ocean-sjef, Birgitte Vartdal, til Finansavisen i forbindelse med fremleggelsen av tørrlastrederiets tredjekvartalsrapport. I august og september lå capesize-ratene på over 25.000 dollar dagen, men på tampen av året har altså spotratene for de største tørrlastskipene kommet kraftig ned.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn