Kapital

Investor ·  Shippingfokus:

Fra NOX og SOX til CO2

Foto: Samsung © Hegnar Media
Publisert:1. november 2018

Kontraherer du et skip i dag, vil du ta levering i 2020/21. Normalt sett vil dette skipet avslutte arbeidsdagen sånn cirka fem år før 50 prosent-målet skal oppnås. Altså må man allerede i dag forholde seg til krav og en kostnadsstruktur som ser helt annerledes ut om ganske få år.

Vi er drøye 14 måneder unna andre runde mot en renere hverdag i shipping. IMO-kravene til utslipp av nitrogenoksider trådte i kraft i 2016, og på nyttårsdagen 2020 trer de nye kravene til utslipp av svoveloksider inn. Jeg skal holde meg unna analyse og diskusjon av SOX og alt det ulykkelige som følger. Enhver med et snev av interesse for skipsfart har antagelig fått mer enn nok av denne diskusjonen det siste året – men at det skal bli en svært krevende hverdag, er hevet over tvil.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn