Kapital

Investor ·  Shippingfokus:

Boom i LNG-shipping

Axel Styrman i Nordea Markets. Iván Kverme © Hegnar Media
Publisert:4. oktober 2018

Hoveddriveren i markedet i dag er sterk vekst i LNG-etterspørselen i Kina. Den politiske ledelsen har besluttet, av miljøhensyn, at LNG skal utgjøre ti prosent av energimiksen i landet innen 2020, opp fra seks prosent i 2017.

Spotratene for moderne LNG-skip (TFDE-type) er i skrivende stund 95.000 dollar – mer enn en dobling sammenlignet med i fjor – mens gjennomsnittet for tredjekvartal (rundt 80.000 dollar) er nær doblet år over år. Femtegenerasjonsskip (MEGI) tjener 10–15.000 dollar mer pr. dag, og avkastningen på totalkapitalen for nybygg av denne kategori er i området 12–13 prosent. Markedet bunnet ut for litt mer enn to år siden med rater noe over driftskostnadsnivå, en situasjon som hadde vedvart et par år og som var en konsekvens av svak etterspørsel og forsinkelse på oppstart av nye eksportprosjekter først og fremst i Australia.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn