<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Stopp for gullrekka

Pandemien satte en stopper for elleve strake år med til dels kraftig omsetningsvekst for luksusklokkeselgerne hos Urmaker Bjerke.

Red av stormen: Kjapp omstilling, lojale kunder og attraktive klokkemerker gav et bra resultat i fjor for Urmaker Bjerke og eier Halvor Bjerke, selv om omsetningen falt fra 2019. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix
Næringsliv

Man må gå helt tilbake til 2008 – året for finanskrisen – for å finne sist gang omsetningen falt fra ett år til et annet hos Norges ledende urmaker, som har enerett på salg av Rolex i Oslo og er eneste forhandler av enda mer eleverte Patek Philippe i Norge. I fjor omsatte selskapet for 321 millioner kroner, ned 33 millioner, eller 10 prosent, fra 2019.

Resultatet før skatt ser likevel ut til å bli meget bra, tross fall i omsetning. I 2019 ble resultatet før skatt 45 millioner kroner, mens tallet for i fjor ligger an til å bli litt under 40 millioner. Ikke verst for et kriseår.

– Ja, vi er veldig godt fornøyd, sier eier og daglig leder, Halvor Bjerke, med tanke på utfordringene som 2020 innebar med lock down, stengte butikker og stans ved klokkefabrikker i Sveits.

Skrekkscenarioer rett i fleisen

– Vi synes vi har jobbet godt og vært så kreative og aktive som vi har kunnet. Dette ble bedre enn vi hadde forventet. Vi la opp et nytt budsjett som var klart lavere enn det opprinnelige. Det var spesielt høsten, de tre siste månedene i fjor, som ble bra, og sørget for at vi tok igjen mye av det tapte, forteller Bjerke, som karakteriserer fjoråret som et “vanskelig år”.

– Vi fikk plutselig mange skrekkscenarioer rett i ansiktet da det stoppet opp for et år siden, og vi lurte på hvordan dette skulle gå. Det var ikke bare at nordmenn ikke hadde lov til å gå ut i by’n. Det stoppet jo like mye opp i Sveits. Flyene gikk ikke, så vi fikk ikke tilsendt varer eller reservedeler til verkstedet, og produksjonen stoppet helt opp ved fabrikkene, forteller Bjerke.

Vi fikk plutselig mange skrekkscenarioer rett i ansiktet da det stoppet opp for et år siden, og vi lurte på hvordan dette skulle gå.
Halvor Bjerke, Urmaker Bjerke

En god del av klokkefabrikkene i Sveits har ansatte som bor både i Frankrike og Italia, og da grensene mellom landene ble stengt, kom ikke folk seg på jobb. Resultatet ble langt mindre produksjon, og volumene som gikk tapt har man aldri greid å hente inn igjen. I tillegg dukket det opp noe nær null turister i Oslo.

– Vår omsetning er tradisjonelt basert på at to tredeler av salget går til nordmenn og en tredel går til turister, så vi var skremt med tanke på hvordan dette ville gå når ikke turistene kom og det ikke ble noe turistmarked i fjor, forteller Bjerke og fortsetter:

– Noen av merkene våre er veldig turistbasert. På for eksempel Breguet og Blancpain stopper salget veldig opp når turistene ikke får komme.

Men for storselgeren Rolex, som står for om lag 40 prosent av omsetningen, var det tilnærmet “business as usual”.

– Der er salget ganske stabilt, alt av Rolex som kommer til Norge er forhåndssolgt, så der er det ikke vesentlig endring. Vi klarer ikke få nok klokker til å dekke det markedet etterspør i Norge, forklarer Bjerke. Og det samme gjelder for øvrig resten av verden.

Droppet å søke støtte

Stengte butikker og dårlig tilgang på varer fikk konsekvenser i form av kutt i kostnader, permitteringer, mindre bruk av ekstrahjelper og noen ansatte som måtte slutte. Urmaker Bjerke valgte å ikke søke om statsstøtte selv om nedgangen i omsetning tilsa at de var kvalifisert.

– Vi følte ikke at statsstøtte var riktig for oss, selv om vi på den tiden opplevde en stor nedgang i omsetning, sier Bjerke. I stedet valgte man å se på alle muligheter for å holde hjulene best mulig i gang.

– Når noe slikt skjer, må man bare sette seg ned og tenke kreativt og innta en aktiv holdning. Nedstengelser kan vi ikke styre i det hele tatt, så vi måtte finne løsninger for våre kunder, og det ser ut som det ble veldig godt mottatt i Norge. Folk har vært fornøyd, sier Bjerke, som blant annet har tilbudt kundene service gjennom digitale kundemøter, nettbutikk og levering av varer hjemme på døren.

– Mange av våre salg er en langsiktig prosess, og når kundene går inn i kjøpsprosessen, må de ofte vente en god stund på grunn av bestillingstid, og da spiller det egentlig ingen avgjørende rolle om butikken er stengt eller ei. Dermed har det vært en bra omsetning likevel.

Konkurrent forsvant

Stenge grenser har også betydd at nordmenn i liten grad har fått adgang til å shoppe klokker i utlandet.

– Når tidene blir litt dårligere, ser det ut til at folk satser mer på det trygge og gode og har behov for å kjøpe seg noen fine ting. Det har vi kanskje tjent litt på. Før var kanskje folk på den franske riviera og kjøpte en kjole, et smykke eller en klokke til sin kjære. Man opptrer kanskje litt mer overveid når man handler hjemme, sier Bjerke.