<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Amerikanske tilstander

Ønsket om vill fart og flere gigantiske outboards på hekken har smittet enkelte norske båtkjøpere med tykk lommebok. Trenden kommer særlig fra USA, og Predator Boats leverer varene – fra Tromøya i Arendal.

Båt for de få: 35-foteren fra Predator 357-SS med tre stk. V8 450 hk på hekken gjør over 90 knop. Denne er til salgs fordi eieren ville ha noe enda råere. Foto: Predator Boats
Inside

Til sjøs er mange nordmenn både konservative og diskré. Men ikke alle. Noen vil ha mulighet til å gasse på og kjøre i hastigheter man helst forbinder med tyske motorveier. Og flere ser heller ingen grunn til gjemme bort kraftpakken under dekk. Slike kunder har skapt en ny nisje for småskalaprodusenten Predator Boats, som kun lager båter på bestilling og etter skreddersøm.

– I år var det vill vekst for båtbransjen – merket dere noe til det?

– Fra i våres har vi fått flere bestillinger fra norske kunder, og vi har full ordrebok i hvert fall ett år frem i tid. Før har det vært mest utenlandske kunder, men i år snudde det litt når folk fant ut at de ikke kunne reise så mye utenlands. Det førte til at flere bestemte seg for å bestille ny båt hos oss, forteller gründer og daglig leder Andree Bakkegaard (35).

– Hva slags båtfolk appellerer dere til?

– Dette er for de som ønsker noe utradisjonelt, noe annerledes, noe som ikke naboen har, svarer Bakkegaard, som er tidligere båtsportutøver og selv designer båtene fra 35 til 46 fot.

Dette er for de som ønsker noe utradisjonelt, noe annerledes, noe som ikke naboen har.

Bygges på ett år

Han gikk i lære hos den norske powerboat-produsenten Nor-Tech, som flyttet til Florida tidlig på 1990-tallet. Da læregutten vendte hjem, etablerte han sin egen produksjon, først som en hobby og siden gjennom selskapet Predator Boats i Arendal i 2009. Siden har bedriften drevet småskalaproduksjon av båter i prisspennet 2,5–10 millioner kroner, alt etter hva slags løsninger og motorer kunden velger. Byggetiden på en båt er rundt ett år. Mange av kundene vil være med i planleggingen og ønsker å bivåne byggeprosessen steg for steg – som en del av opplevelsen.

– Det blir omtrent som å bygge et hus. Det synes jo de fleste er veldig spennende å følge med på, forteller Bakkegaard.

I 2018 lanserte selskapet en 35 fots skjærgårdsjeep med senterkonsoll, beregnet for outboards, som siden har vært bestselgeren. 357-SS, som er vist på bildene, er et versting-eksempel med tre stk. Mercury V8 450 hk på hekken. Det gir en toppfart på 91 knop eller om lag 170 km/t. Prisen ligger tett opp mot fem millioner kroner, bare stereoanlegget tilsvarer en fin liten daycruiser, ifølge Bakkegaard.

Bygger båtdrømmer: Andree Bakkegaard er gründer og daglig leder i Predator Boats på Tromøya. Her avbildet i en 14 meter lang fartsmaskin med 2700 hk under dekk. Foto: Foto: Bjørn Øyvind Hoff

– Dette ligger et stykke utenfor det tradisjonelle idealet for sjøliv i Norge?

– Ja, men det er veldig sjelden vi hører noen si noe negativt i retning galskap. De fleste synes det vi holder på med er litt kult, og særlig at vi bygger båter her i Norge som vi greier å selge i utlandet.

Det er veldig sjelden vi hører noen si noe negativt i retning galskap. De fleste synes det vi holder på med er litt kult, og særlig at vi bygger båter her i Norge som vi greier å selge i utlandet.

Lite på bunnlinjen

Farten på vannet er imidlertid mye høyere enn inntjeningen. I fjor fikk selskapet et resultat på 900.000 kroner før skatt, og året før tapte man 1,3 millioner. Både i 2016 og 2015 tapte selskapet penger, og gjelden er ikke ubetydelig. Med full ordrebok i 2021 er håpet bedre økonomisk pusterom.

– Hvordan får dere hjulene til å gå rundt med så liten produksjon?

– Vi bygger jo veldig spesielle ting. Selvfølgelig kunne vi hatt samlebåndsproduksjon, men det blir liksom et helt annet konsept. Vi bygger bare one off-båter. Det er ytterst sjelden vi bygger helt identiske båter med samme motorpakke. Når kunden har et ønske eller vil ha et spesielt motoroppsett, sier vi veldig sjelden nei. Da er stort sett alt mulig, sier Bakkegaard, som ikke firer på materialvalg eller det håndverksmessige i byggeprosessen. Alle leveres komplette med motorer, og monteringen av disse er noe av det Bakkegaard & Co er eksperter på.

– Disse båtene er kraftig motorisert, og da handler det om å få oppsettet til båten helt riktig. Det er ikke bare å slenge på noen store motorer og få det til å gå i 90 knop. Det kreves planlegging og at alle vinkler stemmer 100 prosent alle veier. I våre båter tilkommer dessuten endel spesialutstyr som ikke følger med i en standard motorpakke. Derfor krever det mer enn man kan forvente av en vanlig båtforhandler.

– Den nye outboardtrenden med flere digre motorer på hekken, handler det også om å få vist frem hele kraftpakken?

– Ja, jeg opplever nok at det er litt av grunnen, og kanskje det bidrar til at noen velger tre motorer fremfor to. Det ser jo kult ut når du ligger til brygga. Det er sjelden folk kjører så fort at de trenger tre motorer, da må det være i et poker run eller lignende. Når man velger tre motorer fremfor to, så forsvinner jo litt av kjørekomforten i saktere fart. Med trippel installasjon er båten bygget for å gå litt fortere. Men da er det ikke like komfortabelt å kjøre i 30 knop. Du må gjerne opp i 40–50 knop før båten cruiser greit. Det skyldes litt vekt og propellvalg. For at du skal kunne “dra den helt ut“ går det på bekostning av andre ting.

Det ser jo kult ut når du ligger til brygga. Det er sjelden folk kjører så fort at de trenger tre motorer.