<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Kan få småpenger for Munch-bilde

Selv om kunstsamler Pål Gundersen skulle vinne frem med sitt søksmål mot DHL, kan han bli sittende igjen med en ganske begrenset kilopris for Munch-bildet han mistet.

Omstridt: To kunstsamlere har krevd eierskap til Madonna med rød bord, også omtalt som Rød Madonna. Saken får nå rettslig etterspill. Foto: MANDEL NGAN
Jus

Madonna med rød bord, også omtalt som Rød Madonna, må ikke forveksles med “The fallen Madonna with the big boobies”. Men forviklingene rundt dets eierskap er i ferd med å bli en situasjonskomedie verdig.

Rød Madonna er et av tre Munch-litografier tidligere omtalt i en omfattende artikkel i Dagens Næringsliv, omhandlende DHL Exel Fine Arts høysikkerhetslager på Kalbakken i Oslo, og sentrum for et søksmål mot lageret anlagt av en tidligere storkunde.

Da partene møttes i tingretten i første halvdel av mars, krevde kunst- og eiendomsinvestor Pål Gundersen 12 millioner kroner av DHL og direktøren for dets Fine Art-avdeling. Motparten avviste kravet, vil uansett ikke betale ham mer enn en brøkdel og mener at det er Gundersen selv som har handlet kritikkverdig i saken.

Samme bilde i to kasser

Kort oppsummert kjøpte hedgefondforvalter Nicolai Tangen det omstridte Madonna-litografiet hos Grev Wedels Plass Auksjoner for nærmere ti millioner i juni 2013. Det ble deretter sendt til et rammeverksted, som skal ha pakket det ned og sendt det videre til oppbevaring på DHL-lageret.

På et eller annet vis havnet imidlertid bildet – samtidig som det skal ha stått på lager – i markedet igjen. Etter en liten runddans endte det til slutt hos Gundersen, som skal ha kjøpt det av kunsthandler Einar-Tore Ulving i januar 2015. Han plasserte det også i en kasse, som ble satt på det samme lageret.

DHLs anlegg på Kalbakken er ikke noen hvilken som helst oppbevaringsplass, men landets angivelig sikreste kunstlager, med spesialister som jevnlig gjør oppdrag for ledende kunstaktører. Man kan se for seg at det i “pakken” medfølger et høyt nivå av diskresjon, noe som ofte foretrekkes av aktørene i det relativt lukkede markedet for høyverdig kunst. Kanskje var det dette som førte til at ingen tittet oppi kassene da de ble levert inn.

Alarmen gikk i 2015, da en lagertelling viste at de to første Munch-litografiene hadde forsvunnet. I kjølvannet av dette begynte DHL å åpne kasser. Det viste seg da at Rød Madonna ikke befant seg i Tangens kasse, men bildet ble kort tid etter gjenfunnet i Gundersens kasse.

Nøyaktig hvordan dette har skjedd er fortsatt et slags mysterium.

“I god tro”

Lageret kontaktet begge kunstinvestorene, som ble bedt om en forklaring. Da Tangens forklaring falt best i smak, dømte så DHL i favør Tangen og utleverte bildet til ham.

Gundersen erkjenner langt på vei at det neppe er han som er bildets rettmessige eier. “Antagelig er jo bildet Tangens,” sier han i en artikkel i Dagens Næringsliv fra januar i år. Men ikke dermed sagt at han gjorde noe galt da han kjøpte det.

“Han var da aktsom i god tro og ekstingverte tidligere eiers rettigheter,” skriver hans advokat, Cato Schiøtz, i sitt sluttinnlegg til tingretten.

Gundersen er også særdeles lite fornøyd med at DHL har åpnet kassene hans uten først å spørre om lov.

“DHLs åpning av Gundersens kasser og fjerning av trykket og utlevering av det til Tangen er i strid med kontrakten mellom DHL og Gundersen. Det finnes overhodet ingen hjemmel for at DHL ved selvtekt kunne ta seg til rette og fjerne trykket og utlevere det etter sitt eget forgodtbefinnende,” skriver Schiøtz videre.

Motangrep

Hos DHL Global Forwarding (DGF) stilles det spørsmål ved hvorfor ikke Gundersen har rettet noe krav mot Tangen.

“Etter bevisføringen i saksforberedelsen omkring hvordan Gundersen fikk litografiet i hende, er det klart ut fra DGFs ståsted at Gundersen ikke var i aktsom god tro da han kjøpte litografiet,” skriver deres advokat.

Gundersen har også gått til sak mot Stein Ove Kvamme, direktør for DGFs Fine Art-avdeling. Kvammes forsvarer skriver at “ervervet av verket er å anse som et uaktsomt heleri”.

– Min klient synes det har vært tungt å bli saksøkt. Han har bestridt kravene, og vi anser at det ikke er grunnlag for å ilegge erstatning, sier advokat Håkon Juell Hassel hos Elden på vegne av Kvamme.

Min klient synes det har vært tungt å bli saksøkt. Han har bestridt kravene, og vi anser at det ikke er grunnlag for å ilegge erstatning.
Håkon Juell Hassel hos Elden, advokat for Stein Ove Kvamme ved DHL

Lav kilopris

Dersom retten skulle være uenig i dette, mener DHL uansett at selskapet kun skal betale en ganske lav kilopris i erstatning. Det vises til Norsk Speditørprograms Alminnelige Bestemmelser (NSAB) fra 2015.

“Skulle DGF være erstatningsansvarlig overfor Gundersen, kan ikke retten tilkjenne ham erstatning, da dette ville innebære erstatning for ulovlig interesse. Videre kan ikke erstatningen utmåles høyere enn de erstatningsbeløp som følger av NSAB 2015, hvor erstatningen for lagrede verk er begrenset til SDR 8,33 per kilogram,” skriver DHLs advokat.

SDR er forkortelse for “spesielle trekkrettigheter”, og tilsvarer i dag omtrent 13,4 kroner. Det betyr at bestemmelsen DHL viser til tilsier en erstatning på ca. 111 kroner pr. kilo.

PS! Mer interessert i hva som skjedde med “The fallen Madonna”? I ’Allo ’Allo!-universet finansierte bildet vertshuseier René og hans store kjærlighet Yvettes pensjonisttilværelse på den spanske solkysten etter krigen. Rekvisitt-bildet som ble benyttet under innspillingen gikk ifølge BBC under hammeren for 15.000 pund så sent som i 2018. Vedkommende som fikk tilslaget var en lokal kjøper fra Nouvion i Frankrike, landsbyen der handlingen i serien finner sted.