Kapital

Inside ·  Båter blir smartere:

– Digital revolusjon til sjøs

La båten tenke selv: Leif Bergaas, daglig leder i båtbransjeforbundet Norboat, ser at det digitale tilbudet til båteiere eksploderer. Foto: Norboat Foto: Norboat © Hegnar Media
Publisert:12. september 2019

For mange båteiere er bekymringer rundt båtens ve og vel like belastende som regningene som renner inn som følge av båtholdet. Med smartbåter kan man roe nervene – og kanskje nyte mer.

I rike Norge spiller ingen faktor mer inn på båtsalget enn været. Fjorårets knallsommer ga god effekt på høst- og vintersalget hos landets båtforhandlere. Men en kjølig vår og forsommer gjorde at båtsesongen kom sent i gang, og da tropesommeren i flere deler av landet kom i siste del av juli, var det for sent for at året skulle ende med rekordsalg.

– Basert på inntrykk fra bransjen blir årets sesong omtrent som i fjor, sier Leif Bergaas, daglig leder i båtbransjeforbundet Norboat til Kapital.

Annonse

Han melder om høy interesse og økt salg av større båter på den flytende båtmessen Båter i Sjøen, som nylig ble avholdt på Aker Brygge i Oslo. Flere produsenter forteller at de har solgt flere båter fra 30 til 60 fot enn ved tidligere messer.

– Båtbransjen har alltid vært langt fremme, men nå er vi midt inne i en digital revolusjon. Leif Bergaas, daglig leder Norboat

Overvåking

En annen trend er at folk vil ha større utenbordsmotorer, såkalte outboards, og mer utstyr. For tilsvarende som i andre deler av samfunnet ønsker også båtfolk å bruke ny teknologi for å møte sjølivets utfordringer.

– Vi ser en rivende utvikling innen digitale løsninger. I dag får man båter som kan styres av klokken eller ipaden, apper hvor man kan overvåke og styre systemer hjemme fra sofaen, og svært avanserte strømløsninger. Båtbransjen har alltid vært langt fremme i teknologibruk, men nå er vi midt inne i en digitalrevolusjon, sier Bergaas.

På messen i Oslo snakket han med en utstiller som kunne overvåke båten sin i Bergen digitalt gjennom hele helgen: Hvordan den lå i fortøyninger, vann i kjølsvinet, nivå på batteripakken, samt olje og drivstoff.

– Det blir som i en bil, hvor man får varsler fra kjøretøyet om ulike ting. Samtidig som mange nesten har enda større behov for å overvåke båten, fordi det kan gå dager og uker mellom hver gang man ser til den, mens de fleste har kontroll på bilen sin hver dag. Slik overvåkning vil gjøre båtholdet og ettersyn mye lettere, sier Bergaas.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?><richtext version="1.0.0.0"><paragraphlayout><paragraph></paragraph></paragraphlayout></richtext>
Ill:: Raymarine

Automatisering

Raymarine er en av aktørene som tilbyr såkalt digital svitsjing i båter. Dette gir alle fordelene man har med avansert automatisering hjemme, ombord på båten.

Med digital svitsjing kan du kontroll- ere elektriske og elektroniske systemer om bord, som lys, klimaanlegg, navigasjonslys, vindusviskere, horn, underholdningssystemer, sikkerhetssystemer og mye mer fra en nettverkstilkoblet multifunksjonsskjerm, smarttelefon eller nettbrett.

– Når det gjelder priser, så vil jo dette variere fra installasjon til installasjon, men for en liten båt som kun trenger en modul starter det på ca. 15.000 kroner, sier Hans Christian Grande i Raymarine.


Les også:

40 under 40:

De nye stjernene i norsk næringsliv

Kapital har plukket ut noen av de mest spennende kvinnene og mennene i norsk næringsliv under 40 år. Noen er allerede godt plassert i topposisjoner innenfor sine felt, mens de andre er på vei dit.

15 min lesetid

Timeshare-advokater sikrer domfellelser på samlebånd:

Anfi-gruppen etterforskes for svindel

Timeshare-giganten bak ferieanlegget Anfi del Mar på Gran Canaria har de siste årene blitt dømt til å betale erstatningskrav i 100-millionersklassen til tidligere kunder. Nå mistenker politiet at to selskaper i Anfi-gruppen kan ha tappet kontoer for å unngå beslag.

11 min lesetid

Andre leser også: