Kapital

Inside ·  “Syrlig” melding fra Helsedirektoratet:

Mener Vinmonopolet bryter alkoholloven

Ikke lov med økologisk: Helsedirektoratet mener at det å benytte “økologisk” og “nyhet” på hyllekant for alkoholholdige produkter er en type merking som går utover det de definerer som produktopplysninger. Foto: Svein Vinofil Lindin
Publisert:31. januar 2019

Å merke alkoholholdige produkter som “økologisk”, “nyhet” og “søt” på hyllekant kan være brudd på alkoholreklameforbudet, mener Helsedirektoratet. Vinmonopolet er ikke enig.

Nylig var Helsedirektoratet ute og ba Helse- og omsorgsdepartementet vurdere å forby salg av pappvin. Forslaget ble kontant avvist av eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen (FrP). Nå prøver Helsedirektoratet seg igjen. Denne gang klages Vinmonopolet inn for mulig brudd på alkoholloven.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn