Kapitalt

Reiselivsgigant ber bransjen ta ansvar

Miljøet reddes ikke av mer miljøvennlige fly

Ikke bærekraftig: Når flyselskapene pøser på med stadig nye fly og nye avganger redder det ikke miljøet at flyene er miljøvennlige. NTB scanpix

Vi må tørre å snakke om det ubehagelige. Det handler om færre flyseter til rimelige priser og salg av færre hotellrom, skriver Petter Brodahl og Anette M. Koefoed i Berg-Hansen

Verdens naturfond (WWF) ber nordmenn ta færre og lengre feriereiser. Vi er helt enig, men mener det ikke er de reisende som må ta det største ansvaret - vi som bransje har et enormt ansvar.
Fly- og hotellbransjen har vært flinke til å snakke om mer miljøvennlige fly og enkle ting som alle kan gjøre; beholde håndklærne en dag ekstra og spare på såpen i dusjen. Men skal vi snakke om det som virkelig kan gjøre en forskjell, vil det gjøre vondt. Det handler om færre flyseter til rimelige priser og salg av færre hotellrom.

Direktør og partnere Petter Brodahl i Berg-Hansen. Foto: Berg-Hansen
– Skal vi snakke om det som virkelig kan gjøre en forskjell, vil det gjøre vondt. Petter Brodahl i Berg-Hansen

 

Aldri før har det vært så billig å reise på storbyferie eller fly norsk innenriks. Når flyselskapene kjemper side om side med å tilby de billigste prisene, og pøser på med stadig nye fly og nye avganger redder det ikke miljøet at flyene er miljøvennlige.

Les også

Likestilling er en strategisk beslutning

Det handler om å være smart - ikke snill

Elefanten i rommet

Vi er alle i dilemmaer innenfor bærekraft, og det er sikkert vi ikke klarer å gjøre noe med alt. Vi som reisebyrå sitter med flere dilemmaer. Det som kan være vanskeligere for oss, er å sende reisende til eksempelvis Dubai eller Doha. Vi vet at håndteringen av arbeidskraft i disse landene ikke står i henhold til vårt bærekraftprogram, som handler om at ansatte hos oss og hos våre leverandører skal ha tilfredsstillende arbeidsforhold. Men hva gjør vi når kunden skal reise dit?

Kommunikasjonsdirektør Anette M. Koefoed i Berg-Hansen
– Aldri før har det vært så billig å reise på storbyferie eller fly norsk innenriks Petter Brodahl i Berg-Hansen

Trepartssamarbeid – nye innovasjoner?

Det er her trepartssamarbeid blir avgjørende. Et trepartssamarbeid handler om reiseaktører, samarbeidspartnere og myndigheter. Helt konkret adresserer vi i disse dager prinsipper for leverandørarbeid. Det er retningslinjer vi forventer at våre samarbeidspartnere følger. Så forstår vi at vi ikke klarer å endre etablerte kulturer og verdisyn, men vi får belyst en problemstilling og ofte diskuteres dette videre. Da er vi på riktig vei!

Les også

Oslo byråd for miljø og samferdsel

I 2030 tar jeg selvkjørende transport til jobb

Myndighetene må på banen

Myndighetene må også i større grad komme på banen. Eksempelvis kastes mye flymat og vin, fordi reglementet ikke har hensyntatt bærekraftperspektivet. Det er vårt felles ansvar hos alle tre parter at vi tilrettelegger for et bærekraftig reiseliv.
Vi kan ikke vente på at de reisende skal gjøre dette. Vi må snakke om det vanskelige for sammen å finne gode løsninger. Og hvem vet – kanskje vil dette også føre til nye måter å tenke på og nye innovasjoner?

Debattinnlegget ble først publisert i Finansavisen mandag 11. juni 2018

Les også

Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen

Moderasjon på børsen