<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tre aksjer for full ferie-action

Noen foretrekker heftige børssvingninger fremfor bryggekos. Her er aksjene du bør satse på hvis du elsker risiko og tåler å tape stort.

Full fart: Disse aksjene sikrer masse børsaction i sommer. Foto: NTB scanpix
Investeringsanbefalinger

Tor Olav Trøims riggbaby Borr Drilling utgjør et av tre selskaper i sommerporteføljens strake motsetning: aksjene for adrenalinjunkies. Riggselskapet har fått på plass en refinansieringspakke som har sendt kursen opp med nesten 200 prosent de siste ukene. Nye sprelske børshopp, men dager også med dype kursfall, venter garantert i tiden som kommer for Borr-aksjonærne, der en klar overvekt av analytikerne spår kursen kraftig ned. Svingningene gir uansett rom for saftige tradinggevinster. I mellomtiden – god børssommer!

Borr Drilling: Ekstrem riggsport

Borr-aksjen har på få uker tredoblet seg på Oslo Børs, selv om hverken selskapets finanser eller riggmarkedet på langt nær er friskmeldt. En refinansiering har imidlertid gitt Tor Olav Trøims riggselskap en såkalt runway til 2022, selv om det ikke skulle klare å vinne ytterligere kontrakter i denne perioden. Selskapets likviditet er nå over 100 millioner dollar, ifølge SEB-analytiker Kim André Uggedal. – Vi tror de brenner rundt 70 millioner dollar over en toårsperiode, før de møter en massiv vegg i andre kvartal 2022, med nesten 800 millioner dollar som forfaller. Da må de refinansiere. Det er å håpe at verden ser annerledes ut om to år og at de kan dytte den veggen videre ned i gaten, sa Uggedal nylig til TDN Direkt. 

Adrenalinkick: Riggselskapet Borr Drilling, med storaksjonær Tor Olav Trøim i spissen, svinger voldsomt på Oslo Børs. Borr-aksjen suser derfor inn i porteføljen som er myntet på våre lesere med særlig sterke børsnerver. Foto: Vegard Wivestad Grøtt

Nettogjelden er fortsatt rundt 13 ganger børsverdi, slik at aksjen nærmest prises som en opsjon på at riggmarkedet skal bli mye bedre før 2022, som er raskere enn de fleste tror. De fleste analytikerne som følger aksjen ser liten verdi i opsjonen og har kursmål langt under dagens kurs. Én ting er sikkert: Det er duket for heftige kurssvingninger i sommer. 

På vingene igjen: Norwegian-sjef Jacob Schram satser på at nordmenn vil fly til europeiske storbyer, selv om UDs reiseråd foreløpig er å feriere i Norge, samt i Danmark, Finland og på Island. Foto: Iván Kverme

Norwegian: Vinger over Europa

Norwegian vil gjenåpne 76 ruter fra 1. juli 2020, både innenriksruter og flyvninger til andre europeiske land, og ytterligere tolv fly vil bli satt i drift. Norwegian vil fly til 27 andre europeiske destinasjoner, som blant andre Alicante, London, Berlin, Paris og Barcelona. Mer enn 300 piloter og 600 kabinansatte fra selskapets baser i Norge vil drifte 20 fly. 

“Gjenåpningen av flyvninger er resultatet av den nylige økte etterspørselen fra kunder og er på linje med andre luftfartsselskaper på tvers av Europa som også gjenopptar flyvninger,” ifølge selskapet. Forretningsideen for Norwegian er inntil videre å fly nordmenn blant annet til destinasjoner norske myndigheter gjennom de offisielle reiseråd advarer mot på grunn av corona, og forsikringsselskapene ikke dekker fullt ut. Det kan bli spennende, og kan gi en turbulent sommer for aksjekursen etter hvert som de nye tiders reisemønstre avdekkes. Det virkelig store spenningsmomentet er hvordan de som kjøper aksjer på dagens kurser vil reagere når Norwegian må gå til markedet i 2021 for å hente mer penger

Fikk inn bjellesauene: Kongsberg Automotive fikk Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly til å kjøpe aksjer til 10 øre stykk i en kriseemisjon, men de er neppe spesielt langsiktige. Foto: Eivind Yggeseth

Kongsberg Automotive: Hjulene går såvidt rundt

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive hentet nylig 700 millioner kroner i en rettet emisjon, hvor blant andre Øystein Stray Spetalen og Arne Fredly kom inn som storaksjonærer med 740 millioner aksjer hver. Emisjonskursen ble satt til 10 øre, noe som var milevis under daværende aksjekurs. Konsernsjef Henning E. Jensen innrømmet at emisjonen var ekstremt utvannende for eksisterende aksjonærer, og derfor vil det komme en reparasjonsemisjon på 300 millioner kroner, skrev Finansavisen nylig. Etter at Spetalen og Fredly kom inn på eiersiden virker det som om småsparerne har gått litt bananas. 

På Merkur Market var syv milliarder aksjer notert med en kurs på 0,16 kroner. De ordinære aksjene på Oslo Børs ble samme dag omsatt for 0,36 kroner. Dermed kunne investorer selge aksjene som er notert på Oslo Børs og kjøpe på Merkur Market til en betydelig rabatt. Trolig vil kursene i kommende uker nærme seg et sted i overkant 10 øre pr. aksje. For de som har tro på markedet for biler, eller mer spesifikt bildeler, elsker masse action i aksjer, og klarer å følge med på to markeder samtidig, kan det bli en heseblesende sommer.