Kapital

Leder og kommentar ·  14. mai 2020

Coronaferden

Foto: Carina Johansen/NTB scanpix NTB scanpix
Publisert:14. mai 2020

Coronapandemien setter de merkeligste spor i økonomi og næringsliv. Fra den 1. juli skulle vi i Norge få en lenge etterlengtet liberalisering av drosjemarkedet, men de etablerte dosjesjåfører som er imot liberaliseringen , klarte å bruke usikkerheten ved coronakrisen til å få utsatt ikrafttreden av loven. At knapt noen bruker drosje lenger, hører selvfølgelig sammen med coronaproblemet, men prinsippet om et fritt og konkurranseregulert drosjemarked, som vil gi oss lavere priser, har ikke noe med coronaviruset å gjøre.

Drosjetjenesten Uber, som inntil videre ikke får kjøre i Norge, tapte 30 milliarder kroner i 1. kvartal i år. Nesten ikke til å tro.

Annonse

Så lenge det finnes en form for lockdown verden over, vil alt som har med transport å gjøre, bli borte. Folk kjører mindre egne biler, de kjører ikke taxi og de leier ikke biler (bilutleieselskapene går trolig konkurs alle sammen).

– Flyplassene er som store gravlunder. Dødt.

Flyselskapene står på bakken. Trafikken (antall passasjerer) er gått ned mer enn 90 prosent både hos SAS og Norwegian. Norwegian skal bare bruke syv fly det kommende året, mot rundt 150 fly da coronakrisen startet for fullt i Norge.

Antall kollektivreisende går ned, togtrafikken er ned og Flytoget kjører på sparebluss med færre avganger.

Cruiseselskapene har lagt skipene i opplag, og ingen vet når de kommer i gang igjen. Norwegian Cruise Line, som vi en gang for lenge siden har jobbet for, trues av konkurs.

Når knapt noen skal fra A til B, og videokonferanser i hjemmekontor har overtatt over alt, blir det ikke gjester på hotellene heller.

I flere tiår har det vært en trend at gigantiske hoteller på eller nær flyplasser har gitt de beste resultatene. Fly inn, fly ut. Kommer det noen gang tilbake? Sannsynligvis, men det er lenge til.

Og blir vi på flyplassene, så sier det seg selv at alle forretningene som har hatt flypassasjerene som kunder, har måttet stenge. Ikke selges taxfri og ikke selges aviser eller boller. Flyplassene er som store gravlunder. Dødt.

De som elsker harryturer til Sverige, reiser ikke, for etter en Sverigetur må man 14 dager i karantene. Billig svin og polvarer er ikke stor nok drivkraft.

Forretningene på den svenske siden av grensen går konkurs, mens Vinmonopolet på norsk side har en eksplosiv vekst i salget. I Halden og på Kongsvinger. Konkurransen fra taxfri-salget og Strømstad er borte.

Og alt dette er bare det som er relatert til transport og tjenesteyting.

Så kommer norsk laks som det ikke er transport til fordi flyene står (det kommer egne fraktfly), og deretter alle problemene for norske produsenter av ymse varer hvor utlendinger er underleverandører, men ikke får varene frem til Norge.

Supplychain er det nye ordet.

Akkurat nå ser det ut som mange land i Europa åpner litt opp. Det blir litt transport igjen.

Men coronaproblemene er der.

Også i denne utgaven av Kapital.↔


Les også:

Konsulenter fra all-time high til kamp for livet:

– Jeg vil fighte for businessen

Norske konsulentselskaper var vekstvinnerne i Norden i fjor. Nå venter en annen virkelighet. – Jeg vil fighte for oppdrag og businessen fremover, sier Sopra Steria-topp Kjell Rusti. 

7 min lesetid

– Korthuset kan kollapse

Spår krakk i salget av nye boliger

Salget av nye boliger bremset opp allerede før coronautbruddet. Mens mange utbyggere har beholdt selvtilliten, spår flere økonomer kraftig prisfall på boliger og krakk i salget av nye boliger.

16 min lesetid

Andre leser også: