Kapital

Norwegian med revidert forslag til kreditorene:

Konverteringskurs senket til 3,0 kr

Alle gode ting er 3,01? Norwegian har alt kommet med en revidert plan for gjeldskonvertering. Den innebærer en konvertering til 3,01 kr pr. aksje. Her fra et pressemøte med Norwegians konsernsjef Jacob Schram tidligere i april i år. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Publisert:27. april 2020

Norwegians reviderte forslag overfor kreditorene innebærer en konverteringskurs på 3,0 kroner pr. aksje og 2,98 milliarder nye aksjer i flyselskapet. På Oslo Børs handles aksjen like fullt til nesten fem kroner aksjen. 

NB: Denne saken er oppdatert med Norwegian-styrets nye og litt bedrede forslag overfor obligasjonseierne.

Etter å ha presentert et forslag mandag 27. april som innebar at obligasjonseierne i Norwegian byttet 4,2 milliarder kroner i gjeld til aksjer med konverteringskurs 3,16 kroner, har styret i flyselskapet alt sukret tilbudet overfor kreditorene.

Annonse

 

Ny kurs er 3,01 kr pr. aksje

I det (foreløpig) siste forslaget presentert tirsdag 28. april foreslår Norwegian-styret at obligasjonseierne bytter 3,7 milliarder kroner, 464 millioner kroner mindre enn det første forslaget, av deres lån om til egenkapital.  I det nye forslaget heter det fortsatt at de eksisterende aksjonærene skal beholde 5,2 prosent av selskapet. Dette innebærer altså at tilbudet til obligasjonseierne sukres ved at nytt forslag til konverteringskurs synker til 3,01 kroner, i praksis da tre kroner pr. aksje.

Dette er da forutsatt at eierne av leasinggjelden går med på å bytte 500 millioner dollar, tilsvarende 5,3 milliarder kroner, fra gjeld til egenkapital i Norwegian. Norwegian har ikke sagt noe annet foreløpig. I så fall bytter obligasjonseierne og eierne av leasinggjeld totalt nær 9 milliarder kroner av deres utestående krav om til egenkapital i flyselskapet.

Det nye forslaget gir altså de eksisterende aksjonærene fortsatt 5,2 prosent av selskapet, mens kreditorene får 94,8 prosent. Disse eierandelene er før både en planlagt rettet emisjon på 400 millioner kroner nå i mai, og en mulig ekstra konvertering av leasinggjeld på 3,2 - 4,2 milliarder kroner i mars 2021. Den sistnevnte gjelden skal konverteres til samme kurs som øvrig gjeld, altså 3,0 kroner pr. aksje, slik det siste forslaget fra Norwegian-styret innebærer. Hva som blir kursen i den rettede emisjonen er ikke kjent. Men i et intervju med Finansavisen onsdag 29. april lover Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram at eksisterende aksjonærer skal få rabatt. Det må da bety rabatt målt mot konverteringskursen, og innebærer en emisjonskurs på under tre kroner.

3,15 mrd. aksjer

Norwegian har ikke angitt noen konverteringskurs, men Kapitals oppdaterte kurs er basert på informasjonen om hvor mye gjeld som skal byttes til aksjer nå, og de ulike eierandelene interessegruppene får. Da blir den nye, implisitt foreslåtte, konverteringskursen 3,0 kroner. Ned fra 3,16 kroner et døgn tidligere.

Selskapet får 3,15 milliarder aksjer etter den første runden med konvertering, hvorav 2,98 milliarder aksjer er nye. Dette er altså før den kommende rettede emisjonen på 400 millioner kroner. 

Men selv om markedet etterhvert vil flommes over av aksjer utstedt til under 3,0 kroner, så handles Norwegian-aksjen fortsatt til kurser oppunder fem kroner aksjen på Oslo Børs. Noen foretrekker altså å kjøpe Norwegian-aksjer nå for nesten fem kroner pr. aksje, mens de om en uke vil få tilbud å kjøpe aksjen i en emisjon for maksimum tre kroner, og kanskje en god del lavere om man alt er aksjonær.

Folketrygdfondet har IKKE kjøpt

Det kom mandag 27. april meldinger i media om at Folketrygdfondet hadde kjøpt aksjer, i så fall altså på kurser over fem kroner aksjen. Men etter det Kapital forstår, stemmer dette (selvsagt) ikke. Årsaken til at Folketrygdfondets beholdning har økt skal være tilbakelevering av Norwegian-aksjer den statlig fondsgiganten har lånt ut. De vil jo gjerne stemme for aksjene sine på den ekstraordinære generalforsamlingen 4. mai.

Folketrygdfondet er som eneste større aksjonær først i “køen” av mulige deltakere på den kommende rettede emisjonen. Forvalterne i fondet kan regne, og har nok konkludert med at det er veldig mye bedre å kjøpe aksjer til under tre kroner i den rettede emisjonen enn å kjøpe aksjer til rundt fem kroner på Oslo Børs.

Proforma EK-andel på 15 prosent

Kravet for å få tilgang til den statlige redningspakken er at Norwegian har egenkapital tilsvarende åtte prosent ved siste kvartalsregnskap. Ved årsskiftet var den 4,8 prosent. Det nye forslaget innebærer en proforma EK-andel på 15,3 prosent slik situasjonen var ved årsskiftet når det gjelder forholdet mellom egenkapital og gjeld. Pr. nå er selvsagt egenkapitalandelen langt lavere enn 15 prosent, da pengene renner ut som flybensin før en nødlanding. Men i forhold til myndighetenes krav gir konverteringen en buffer. Så gjenstår det å se om tilgang på nye lån gjennom statlig garanti på tre milliarder kroner, tilførsel av 400 millioner kroner i frisk egenkapital, og mindre rentekostnader gjennom gjeldskonverteringen, er nok til å få Norwegian trygt frem til 2022. 

Gjeldsaksjer med bindingstid

Alle de nye aksjene skal ikke slippes løs i markedet med en gang. Etter planen skal den første tredjedelen slippes løs for handel først 1. september. De neste tredjedelene, ca en milliard aksjer hver gang, slippes så løs 1. desember og 1. mars 2021.

Alt dette er da avhengig av om først obligasjonseierne, så eierne av leasinggjelden, og til slutt at aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling godtar Norwegian-styrets reviderte plan. Hvis styret må sukre pillen overfor kreditorene enda en gang før obligasjonseierne møtes kl. 16.00 torsdag 30. april, blir dog regnestykkene annerledes. Da vil konverteringskursen synke ytterligere. Tre kroner er således nå maksimal konverteringskurs.


Les også:

36 sluttet i advokatfirmaet Hammervoll Pind:

Flyktet fra “galehuset”

Påstander om overfakturering, usedvanlig mange klientklager, mystiske milliontransaksjoner gjennom klientkonto, varsel om trakassering og ansatte som rømte selskapet i frykt for å bli innblandet i noe ulovlig.

25 min lesetid

Andre leser også: