Kapital

Vis meg din bilpark og jeg skal fortelle deg hvem du er. I rike og grisgrendte Norge skal man ligge langt ute i MDG-landskapet før man utelukkende sverger til kollektivtransport og bildelingsløsninger. Derfor har det så langt stort sett vært lommeboken som har begrenset nordmenns appetitt i bilbutikken. Det betyr at de fleste milliardærer har en rikholdig bilflåte som oser av velstand – enten kjøretøyene kommer med ledning eller ei. Kapital har lett i offentlige registre og funnet frem til noen av de mest bilgale. I tillegg finnes det sikkert mange kjøretøyer som vi har gått glipp av, enten fordi de er registrert i milliardærens selskapsstrukturer eller fordi eierne har dem i utlandet.

Annonse

Vår gjennomgang av bilparken til 35 av landets rikeste personer viser at Røkke og Stordalen er blant landets best utstyrte på bilfronten (se tabell). Stordalen kjøpte nylig tre luksus-elbiler: en Porsche og to Mercedeser, mens Røkke fortsatt – i hovedsak – sverger til fossildrevne biler. 

Til sammen eier disse 35 formuende personene 139 biler, hvorav 32 er hybrider eller elektriske biler. I snitt eier de nesten fire biler hver – og sannsynligvis adskillig flere enn Kapital har kommet over.

Petter Stordalen
Elbilkonge: Petter Stordalen er sportsbil-entusiast og sverger til raske biler på strøm. Foto: Brian Cliff Olguin

Porsches første rene elbil

Petter A. Stordalen snakker varmt om sitt klimaengasjement, og hans utvalg av biler reflekterer hans visjoner – om det ikke var så mange av dem. Av hans totalt 10 biler går åtte av dem helt eller delvis på strøm. Alle de tre sist ankomne i garasjen på Bygdøy er elbiler og aller nyest: Porsche Taycan Turbo, Porsches første rene elbil med en innstegspris på rundt 1,3 millioner kroner. De øvrige elbilkjøpene hans fra 2020 er mer moderate: to eksemplarer av Mercedes-Benz’ nye EQC 400 4MATIC. Men når hotell- og reiselivskongen først går fossilt, så gjør han det til gagns med to bensinsluk: en Bentley Bentayga og en Mercedes-Benz SLR – begge med rundt 600 tørste hestekrefter.

I 2014 fikk Stordalen avisoverskrifter etter å ha kjøpt Mercedes’ råeste elbil, SLS AMG Coupe Electric Drive med 750 hk. Prisen var over tre millioner kroner, tre–fire ganger så mye som den gang superpopulære Tesla Model S, som kom til Norge året før.

– Den kan ikke sammenlignes med Teslaen, som er en utmerket personbil. Jeg har kjøpt en sportsbil, som bare har plass til to. Det fine med den er at den gjør det mulig både å være sportsbil-entusiast og miljøvennlig, uttalte Stordalen til VG .


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn