Kapital

Ost og vinkveld klinger like bra som en champagnefrokost eller chablis til et velfylt skalldyrfat i vinøse sammenhenger. En selvfølge i dag, men for oss nordmenn har det vært en stille revolusjon siden 80-tallet da gamle restaurant Bagatelle i Bygdøy allé og Det blå Kjøkken på Solli plass hadde flere ostetyper enn den beste matbutikk.

Annonse

Tall fra Landbruksdirektoratet bekrefter trenden. Importen av ost har nesten doblet seg de ti siste årene, fra 7.300 tonn i 2009 til 13.227 tonn i 2018. Verdien av osteimporten i 2018 var hele 888 mill. kroner.

– Sakte, men sikkert er det bygget opp en generasjon som verdsetter ost på lik linje med vin, forteller Heini Petersen ved Vintage Kitchen.

Gjestene var i ekstase

Heini Petersen er blant et knippe norske kokker og restaurantører, inspirert av det franske kjøkken, som siden 1990-tallet har inkludert ost i sin menynøkkel. Med 30 års fartstid ved de meste kjente restaurantene i Norge er det ikke få oster som har fått en introduksjon av Heini Petersen til nysgjerrige restaurantgjester.

– Gjestene var i ekstase når vi serverte lune utgaver av den klassiske franske osten Mont d’Or sammen med nybakt bondebrød tidlig på 90-tallet.

Leiv Landmark hos osteimportøren C & E Gastro import mener restaurantenes ostefokus på menyen banet vei for et fyldig utvalg i ostedisker landet rundt.

– Fra restaurantenes menyer var ikke veien lang til et større utvalg i de velassorterte matbutikkene og spesialforretninger. Først med brie, roquefort og gorgonzola, deretter et mangfold av oster fra ulike regioner.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn