Kapital

Livsstil ·  Enda mer ekstrem designutvikling i båtbransjen:

Må ha både fart og topp utseende

Smak og behag: Enten synes du Axopars design er rå og dristig eller så snur du deg bort i vemmelse. Årets spettete folieringen i rødt og svart har uansett ikke slått an i Norge og bestillingene her til lands omfatter kun ensfargede skrog. Axopar Axopar
Publisert:5. mars 2020

For nye fritidsbåter holder det, billedlig sagt, ikke lenger å ha hastigheten til hekkeløperen Amalie Iuel – man må se like bra ut også. Båtprodusenter allierer seg nå med stylingpartnere for å komme helt i mål med utseendet.

I Tønsberg har Pål Herholdt, daglig leder i båtforhandleren Herholdt Andersen, skutt gullfuglen med det finske merket Axopar, som kommer i tre forskjellige størrelser på 24, 28 og 37 fot. I løpet av fire år har Axopar produsert over 2.000 båter og satser ekspansivt over hele verden. Sammen med medimportør Grimstad Bådsenter står Herholdt for 70–80 prosent av Axopar-salget i Norge. Merket omtales som “den nye vinen” i båtmarkedet, vel å merke for den som liker vågalt design og kraftfulle outboard-pakker. Dette er ikke noe for elskere av tradisjonell, maritim estetikk. Her satser man på designbevisste, kjøpesterke kunder som ønsker opplevelser – fort. Enda mer ekstremt er det blitt med finnenes siste grep: et samarbeid med det tyske tuning- og stylingselskapet Brabus, som er godt kjent fra bilbransjen.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn