Kapital

I vinter åpnet Astrup Fearnley Museet en utstilling med afrikanske samtidskunstnere. Med den treffer de igjen tidsånden. Afrikansk samtidskunst er nemlig den nye snakkisen i det internasjonale kunstmarkedet.

Annonse

Et besøk på museet i Oslo gir et lite innblikk i et nytt kunstfelt som mange mener er et attraktivt investeringsområde, ikke minst fordi inngangsverdien er lav.

– Selv de dyreste afrikanske kunstnerne er rimelige i både første- og annenhåndsmarkedet sammenlignet med veldig mye annen kunst. Prisene ligger på maks 100.000 eller 150.000 euro, sier galleristen André Magnin.

Franskmannen er en autoritet på feltet. Først var Magnin med å lage en stor utstilling med afrikanske kunstnere på Centre Pompidou i Paris i 1989, noe som var helt nytt i den vestlige verden den gangen. Siden bygget han opp en unik samling for den styrtrike Jean Pigozzi, arvingen etter det daværende franske bilmerket Simca, som i sin tid var Frankrikes nest største bilprodusent.

Utstillingen i Paris og bilarvingen Pigozzis interesse for afrikansk samtidskunst var begge forut for sin tid. Men de siste årene er det mange andre som også har fått øynene opp for denne kunstretningen. Det er Magnin som har plukket ut kunstnerne som nå stilles ut på Astrup Fearnley Museet.

Les også

Kjendisinvestorenes favorittaksjer:

Bjellesauene på Oslo Børs

Startet for et tiår siden

Interessen for afrikansk kunst på den globale scenen startet å røre på seg for et tiår siden. Det begynte med større etterspørsel etter masker o.l., såkalt urbefolkningskunst, og fortsatte med verker laget av kunst­nere med afrikansk opprinnelse. Særlig var det svarte, amerikanske rappere som etterspurte det siste, og som fikk prisene på kunsten til å stige. Nå er det de aller nyeste afrikanske samtidskunstnerne kunstverden ser på.

Høsten 2017 etablerte det internasjonale auksjonshuset Sotheby’s egne auksjoner for afrikansk kunst. På det afrikanske kontinentet begynner det også å dukke opp både messer og auksjoner, skriver The Art Newspaper.

Samtidskunstmessen Frieze viser mye av det siste og hotteste på kunstfronten. Da messen nylig ble avholdt i Los Angeles, hvor nåløyet for hva som får slippe inn er trangt, hadde blant andre to kunstnere fra Zimbabwe sluppet inn. Det var Misheck Msamvu (f. 1980) og Kudzanai Chiurai, skriver Financial Times (FT). Prisene startet på 200.000 kroner og gikk opp til 1,2 millioner kroner.

I den samme utgaven skrev FT om London-galleriet Jack Bell, som har spesialisert seg på afrikansk samtidskunst og holdt på i ti år. I forkant av en utstilling med den kamerunske kunstneren Marc Padeu (f. 1990) hadde galleriet solgt fem av bildene, som var priset til et par hundre tusen kroner pr. bilde.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn