Kapital

Investoren og industrimannen Jens Ulltveit-Moe har i januar solgt sin 50 prosents andel i selskapet Rail Gourmet Togservice Norge, som driver kafeene ombord på togene til Vy og britiske Go-Ahead. Dette ferske salget blir trolig bare et av flere salg i år, i Ulltveit-Moes harde kamp for å holde sitt selskapsimperium Umoe Gruppen flytende, og for å unngå at DNB tiltrer bankens milliardpant.

Annonse

Alarmen gikk!

– Ryktene om min finansielle død er betydelig overdrevet, sa Ulltveit-Moe til Dagens Næringsliv under NHOs årskonferanse 8. januar i år.

Da gikk alarmen i Kapitals redaksjonslokaler. Når en investor og erfaren næringslivstopp som Ulltveit-Moe sier noe sånt, da står det høyst sannsynlig mye dårligere til hos ham enn noen har fått med seg. Og det til tross for at det kom tydelig frem at likviditeten hans er kraftig presset da han måtte selge sine aksjer i solselskapet REC Silicon til dumpingpris i november.

Kapital har derfor foretatt en stor gjennomgang av økonomien i Umoe Gruppen (se diagram over de viktigste selskapene side 54–55), og for å ta konklusjonen med en gang: Det ser ikke bra ut! Det “brenner” i flere av selskapene.

Ulltveit-Moe har tapt enorme beløp på alt fra gruvedrift til solselskaper og etanolproduksjon i Brasil de siste 10–12 årene. Og mens han tidligere klarte å finansiere alle de mislykkede investeringene med kontantstrømmen fra Umoes omfattende restaurantvirksomhet og milliardlån fra DNB, er det nå i stor grad slutt på dette. Altfor sterk og ulønnsom ekspansjon innenfor restaurantvirksomheten har ført til at den tidligere “cashkuen”, som Ulltveit-Moe selv omtaler restaurantene som, er blitt heller utmagret. Og det som måtte være av tidligere velvilje hos hovedkreditor DNB, ser også ut til å være forduftet.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn