Kapital

Næringsliv ·  Antall “matreddere” øker:

Gjør butikk av å selge “søppel”

Fra matavfall til gourmet: Under slagordet “fine dining on food waste” har gourmetrestauranten Rest mål om å gjøre matavfall til en god matopplevelse. Her ved kjøkkensjef Jimmy Øien og noen av ingrediensene de bruker som vanligvis ville havnet i søppelkassen. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix © Hegnar Media
Publisert:21. november 2019

Det dukker stadig opp nye kommersielle aktører som gjennom sin satsing ønsker å kutte matsvinn. Flere av disse “matredderne” tjener også godt på nettopp det å selge mat som vanligvis ville havnet i søppelet.

En rapport fra Østfoldforskning, på oppdrag fra Matvett, mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn, fra 2018 viser at vi i Norge kaster over 390.000 tonn mat hvert år fra matindustri, dagligvarehandel, i serveringsbransjen og hos forbrukerne. Matvett har estimert at matsvinnet representerer en verdi på cirka 22 milliarder kroner.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn