Kapital

“ I det øyeblikket Sophie Elise skriver et blogginnlegg om palmeolje, og du har hele lageret fullt av matvarer med palmeolje, så begynner du å tenke, ok, hva er den neste “palmeoljen”? Å finne ut av det er bærekraftsdirektørens ansvar, sier Lars Jacob Tynes Pedersen, førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Annonse

Den ansvarlige for bærekraft har som oppgave å scanne verden for å snappe opp utviklingstrendene, og ta ansvar for å snu forretningsmodellen slik at selskapet er forut. Det kommer en hval full av plast i land, du åpner den og drar ut den ene merkevaren etter den andre. Vi har flyskam, plastskam, kjøttskam, CO2-skam. Selskapene har blitt innhentet av verden, og innser med full tyngde at dette er ikke lenger en “kjekt å ha”, men “må ha”.

– Du kan ikke være CEO i dag uten å snakke dette språket. I god tid før det er tomt for ressurser, eller det kommer reguleringer som struper forretningen din, må du ha en plan, sier Pedersen.

Antall stillingsutlysninger doblet

Tall Finn.no har hentet ut for Kapital viser at antallet stillingsutlysninger med “bærekraft, klima eller sustainability” i tittelen doblet seg fra 2017 til 2018. Tallene hittil i 2019 viser at økningen fortsetter.

– Den rene økningen i stillinger som bærekraftsansvarlig i norsk næringsliv viser at stadig flere bedrifter ser det som nødvendig å ha denne kompetansen innomhus, sier Pedersen.

Opprettes stillingene mest for syns skyld, eller har de ansvarlige for bærekraft reell makt i forretningsutviklingen? Og hvordan har utviklingen vært?

Les også

Aksjemarkedet er ikke i nærheten av å prise inn Akers oljefremstøt i Ghana:

Sitter på oljeesset


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn