Kapital

Anbefalt ·  Skilhagen og Kapital til topps i prestisjetung designkonkurranse:

Vant gull for ny layout

Foto: Alex Asensi © Hegnar Media
Publisert:2. mai 2019

– Med dyp respekt for magasinets sjel har man løftet designet til et høyt internasjonalt nivå på linje med Der Spiegel og Time Magazine.

Dette skriver bransjeorganisasjonen Grafill om Kapitals nye layout, som stakk av med den gjeveste prisen for beste redaksjonelle design under designkonkurransen Visuelt 2019.

– Jeg tror vi fort ble imponert over omfanget og den store jobben som har foregått for å redesigne en så tung tungvekter av et magasin med så mye innhold, lyder juryens konklusjon.

Annonse
Les også

NRK legger ut norgeshistoriens dyreste tomt for salg:

Milliardærene sikler på Marienlyst

– Magasinet fremstår som moderne og tidløst. Den oversikt­lige griden gjør det enkelt for leseren å orientere seg, og en fin bruk av illustrasjon både utfordrer og overrasker. Visuelt-juryen

Same, same, but different

Det var i forbindelse med lanseringen av Kapitals nye nettsatsing – Kapital.no – at ansvarlig redaktør Trygve Hegnar bestemte seg for å redesigne sitt publisistiske hjertebarn, papirutgaven av Kapital, som første gang ble utgitt i mars 1971.

– Kapitals layout har stadig vært i utvikling, men i forbindelse med nettlanseringen så vi behov for å koordinere layouten på papirutgaven med den digitale. Da var det naturlig å ta en full gjennomgang av det redaksjonelle designet med tanke på å fornye det, forteller Hegnar.

– Intensjonen har hele tiden vært at journalistikken skal være den samme – med fokus på gode økonomiske råd, sterke avsløringer, viktige næringslivsreportasjer og velskrevne portretter – men at presentasjonen blir enda mer leservennlig og tidsriktig, forklarer Hegnar.

Fremhever redaksjonelt DNA

For å få til dette engasjerte Kapital Andreas Rød Skilhagen og Carl Gürgens i det Oslo-baserte kommunikasjonsbyrået Skilhagen til å bistå med art direction og nytt design. Skilhagen utvikler løsninger på tvers av flater og tjenester, og utfører oppdrag på vegne av både redaksjonelle, kommersielle og kulturelle aktører. Arbeidet med Kapitals nye design har foregått i tett samarbeid med den redaksjonelle ledelsen og desken.

– Utgangspunktet i arbeidet med å redesigne Kapital har vært å fremheve og tydeliggjøre magasinets redaksjonelle DNA. Ambisjonen har vært å bruke design som et virkemiddel for rekrutteringen av nye lesere, men aldri på bekostning av eksisterende, og skape en attraktiv kontekst for bidragsytere og annonsører, forteller Skilhagen.

En rød tråd i Kapitals redaksjonelle innhold har hele tiden vært tall, med utgangspunkt i næringsliv, børs og lister over firmaer og enkeltpersoner.

– Dette var noe vi ønsket å forsterke ytterligere visuelt, sier Skilhagen.

– Nøkkeltall i enkeltsaker har fått en mer prominent plass enn tidligere. Tall er også uthevet i løpende brødtekster, uten at det går på bekostning av leseropplevelsen. Dette gjør at man enkelt kan scanne igjennom en artikkel for å finne nøkkelinformasjon og relevante tall.

Utfordrer og overrasker

Grafill er bransjeorganisasjon for alle som arbeider eller utdanner seg innen design og illustrasjon. Organisasjonens cirka 1.350 medlemmer er yrkesaktive innen visuell kommunikasjon, illustrasjon, tegneserieskaping, grafisk design, animasjon, digitalt design og tjenestedesign.

Visueltprisen deles ut hvert år og kårer fremragende visuell kommunikasjon innen grafisk design, illustrasjon, digital design og moving image.

Årets Visuelt-jury trekker spesielt frem at det gjennomgående er en “utrolig bra bruk av illustrasjoner, spesielt på forsiden”. Og ikke minst at vi har valgt et veldig uventet papir på omslaget som kan minne om lær eller skai.

– Så er det nok et hint til internasjonale magasiner som Der Spiegel og Time Magazine, og det tror jeg også er litt av ambisjonen til Kapital også – å være et viktig, betydningsfullt tidsskrift.

Til å være et så kompakt magasin har de klart å utnytte det hvite rommet veldig bra, og hierarkiet og presisjonen på detaljer. Fantastisk arbeid, konkluderer juryen.

– Ikke bare dekor

Skilhagen mener at en stor fordel med å arbeide med et magasin som Kapital, er at eier og grunnlegger sitter tett på produktet. – Dette gjorde at beslutninger ble tatt fortløpende og prosessen ble så effektiv som mulig, sier Andreas Rød Skilhagen.

– Rasjonelle og godt forankrede løsninger ble lyttet til, mens estetisk synsing raskt ble forkastet. Dette er også en tilnærming til design Skilhagen etterstreber i alle sine prosjekter.

– Hva er dere mest fornøyde med?

– Det viktigste vi ønsket å oppnå med redesignet av Kapital var å tydeliggjøre det redaksjonelle innholdet. Fremheve de riktige tingene, og bygge videre på en allerede godt etablert merkevare. Design er brukt for å fremheve innholdet fremfor å være “dekor”, forklarer Skilhagen.

Dette føler han at man har lykkes godt med.

– Da er det også hyggelig når designbransjen anerkjenner det arbeidet som er gjort ved å premiere prosjektet med gull i Visuelt.

Under Visuelt-kåringen ble det også i kategorien redaksjonell design delt ut to diplomer. Den ene gikk til Yokoland for arbeidet med tidsskriftet “Billedkunst’” mens den andre ble gitt til Erland G. Banggren for arbeidet med tidsskriftet “Vinduet”.


Andre leser også: