Kapital

Tomt for sykler i stativene når du trenger en. Smekkfullt når du kommer for å sette sykkelen på plass igjen. Dertil kommer sviktende bremser, slurete gear og krav om refusjon av abonnementet. Ser man utelukkende på mediedekningen av bysykkeltilbudet i Oslo, kan man undre seg over at noen vil spytte 125 millioner kroner inn i denne virksomheten. Pengene har rent ut av kassen i tre år på rad – hele 18 millioner i minus fjor. Men nylig hanket altså Axel E. Bentsen og hans medgründere Trond Christensen og Kristoffer Bøe Henriksen inn en av de største investeringene i det norske start up-landskapet. Emisjonen mellom Møller Mobility Group og Selvaag Gruppen priser Urban Infrastructure Partner (UIP) til 365 millioner kroner – bare tre år etter oppstarten. Hvordan er det mulig?

Annonse
Les også

En av verdens fremste tenkere på fornybar energi:

Spår massiv elektrifisering

Global bølge

Jo, selskapet er del av en gryende, global bølge av mikrotransport i bymiljøer, drevet av myndighetenes ønsker og pålegg samt mulighetene som digitalisering skaper. Ytterst få kan i fremtiden regne med å kjøre sin egen bil helt inn i hjertet av en by. Mindre plasskrevende og mer miljøvennlig transport vil ta over. Det innser også Norges mektigste bilmann, Terje Male, konsernsjef i Møller Mobility Group, importøren av Volkswagen, Audi og Skoda. Han følger ledende bilprodusenter som Daimler, GM og Toyota, som indirekte har gjort investeringer i lignende miljøer.

– Sykkeldeling er en raskt voksende “last mile” transportløsning som utfyller og kompletterer bilbasert mobilitet i urbane områder. Teamet bak UIP utgjør et unikt kompetansemiljø innen mobilitet i Norge med god operasjonell, finansiell og strategisk forståelse, skrøt Male på pressekonferansen på Frysja, der Møller bekjentgjorde sin investering som gir dem 20 prosent eierandel i selskapet. Kunne man ane en liten skuffelse i forsamlingen av godt voksne motorjournalister som var innkalt uten å få vite hva dette skulle handle om? Nord-Europas største bilgruppering, et bransjefyrtårn i Norden, en effektiv pengemaskin; nå vil man altså snakke om tråsykler! Rykk tilbake til start.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn