Kapital

“Accelerate” er et av de første digitaliseringsprosjektene til DNB for våre storkunder. Vi har gjort mye på digitalisering for privatkundene, som nett- og mobilbank og nye apper som Vipps. Men vi har ikke gjort det samme for bedriftskundene.

Annonse

Det sier Anders Grevstad, direktør for digitalisering i DNBs divisjon for storkunder, og ansvarlig for DNBs for tiden største digitaliseringsprosjekt “Accelerate”. DNB investerer mellom 150 og 200 millioner kroner i dette prosjektet alene, og har på det meste hatt 65 årsverk til å jobbe med det.

Les også

Like rå på aksjer som i utforløypa:

– Grundig, ydmyk og lærevillig

Mye manuelt ennå

– Kjernevirksomheten vår har vært kredittarbeidet, og der har det ikke skjedd mye de 100 siste årene innen storkundesegmentet. Det er fortsatt en veldig manuell prosess å godkjenne nytt lån. Da lages det fortsatt et dokument i Word, som så skrives ut og sendes frem og tilbake på papir mellom beslutningstagere, sier Grevstad videre.

Accelerate er det første store skrittet DNB tar bort fra denne ennå manuelle hverdagen når det gjelder bankens største kunder. I tillegg til Accelerate, har DNB det siste året også kjørt et annet stort digitaliseringsprosjekt, kalt “Smedig” innen divisjonen for små og mellomstore bedrifter i Norge. Med et investeringsbudsjett på ca. 100 millioner kroner har nærmere 40 årsverk vært engasjert i et arbeid med å forenkle og i større grad automatisere låneprosessene til SMB-bedriftene.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn