Kapital

Influencer

Medietilsynet definerer begrepet influencer som en som påvirker, og ”som bruker digitale mediekanaler til å nå ut til folk med sitt budskap”. De må ha mange følgere, og her snakker vi om mer enn familie, venner og bekjente.

I kraft av sine mange følgere har influencerne sterk påvirkningskraft, og de er derfor svært interessante for annonsører som gjerne betaler store summer for å promotere produktene sine i deres kanaler.

En influencer kan gjerne benytte seg av flere ulike sosiale medier for å uttrykke seg, som blogger, Instagram, YouTube, Twitter og Face­book, mens en blogger i all hovedsak holder seg til bloggen sin.

 

– Det finnes mange som tar finere bilder enn meg, skriver bedre, synger bedre, og alt det der. Men jeg har bare så jævlig lyst til å lykkes og jobber kanskje litt hardere enn mange andre.Sophie Elise, Toppblogger

De er unge, kvinner og har knapt utdannelse, men ved hjelp av blogger, Instagram, You­Tube, Facebook og Twitter har de skapt en ny milliardindustri som såkalte influencere. En oversikt Kapital har utarbeidet, viser at det bare i Norge er et tyvetalls unge kvinnelige influencere med årsinntekt på over en million kroner. Cirka halvparten av disse har dessuten greid å opparbeide seg formuer på ytterligere noen millioner kroner.

Annonse

Et eksempel på det er Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent under bloggnavnet “Fotballfrue”.

I snitt har bloggen til Berg Eriksen, som ifølge Blogglisten.no stadig befinner seg i tetsjiktet over de 10 mest leste bloggene i Norge, cirka 50–60.000 sidevisninger pr. døgn. Det gir klingende mynt inn i kassen til Berg Eriksen (31) i form av blant annet reklameinntekter. I 2016 hadde hun en ligningsinntekt nærmere 2,1 millioner kroner og en netto formue på 3,9 millioner. Året etter, dvs. i fjor, hadde ligningsinntekten steget til 2,5 millioner kroner. Det vil ikke overraske om årets ligningstall blir enda høyere.

– Dette er den formen for markedsføring som vokser raskest globalt, fastslår Cecilie Heimlund, kommersiell leder i United Influencers, som er et fullservice markedsføringsbyrå som blant annet tar seg av kontakten mellom annonsører og influencere.

Tjener rått: Selskapet Treasury, som Caroline Berg eier sammen med ektemannen Lars-Kristian leverte rekordresultat i 2017 med en omsetning på fem millioner.

Styrer markedsføringsbudsjettene

Med en stall bestående av rundt 100 influencere er United Influencers de største på området i Norge. Selskapet registrerte sin første omsetning i Norge på 15 millioner kroner i 2015. Året etter doblet inntektene seg til 30 millioner, og i 2017 steg de ytterligere til 40 millioner. Tilsvarende vekst er det få andre bransjer som kan vise til de siste årene.

– Influencer marketing har etter noen år som oppstartskanal fått sin respekterte plass i mediebildet og er nå en naturlig del av den totale markedsmiksen, sier Heimlund. – Influencer marketing har gått fra å være en liten PR-aktivitet til å bli en betalt markedsaktivitet og en viktig mediekanal og betydningsfull del i den totale mediemiksen i en overordnet markedsplan, fortsetter United Influencers kommersielle leder.

Blant selskapene som benytter seg av United Influencers’ tjenester finner vi selskaper som Telenor, Ellos, The Body Shop og Nescafé. Jobben til United Influencers på vegne av disse kundene består bl.a. i å kanalisere markedsføringsbudsjettene deres til de ulike influnecerne de har i stallen, og for eksempel sørge for reklame på bloggene.

Navn: Caroline Berg Eriksen (31)

Bloggnavn: CarolineBergEriksen

Antall lesere: 23.820 (blogg)

Antall følgere: 325.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 2,5 mill.

Ligningsformue 2017: 1,3 mill.

Aksjeselskap: Treasures

Omsetning 2017: 5,1 mill. (3,6 mill. i 2016)

Res. før skatt 2017: 3,2 mill. (2,2 mill. i 2016)

Deler reklameinntektene

Etter det Kapital kjenner til, er det vanlig praksis i bransjen at de såkalte influencer marketing-byråene, som United Influencers, og influencerne får et fast beløp fra annonsørene som de deler seg imellom i henhold til en fast fordelingsnøkkel for inntektene. Det er vanlig at influencer marketing-byråene tar 30–40 prosent av reklameinntektene i provisjon. Noen gang mer, slik at 50 prosent tilfaller incluencer marketing-byrået, og noen ganger mindre, slik at de “bare” får 20 prosent. Dette er avhengig av hvor omfattende jobb byrået gjør for de ulike influencerne, og hvor dyktige influencerne selv er til å forhandle.

En annen måte å gjøre det på, er at bloggerne får betalt for hvert enkelt annonseklikk leserne foretar seg. Denne metoden genererer de største inntektene, og kalles “affiliate marketing”. Bannerannonser på bloggen gir også inntekter, men i mindre grad.

Utenom de store mediehusene er United Influencers konkurrent, Anti Brandpeople, en annen uavhengig aktør som har etablert seg i bransjen, med blant annet programleder Stian Blipp på aksjonærlisten. I 2017 hadde selskapet en omsetning på 40 millioner kroner, tilsvarende en økning på 50 prosent fra året før. Resultatet før skatt endte på 4,8 millioner kroner.

Navn: Sofie Steen Isachsen (24)

Bloggnavn: SophieElise

Antall lesere: 34.520 (blogg)

Antall følgere: 381.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 2,5 mill.

Ligningsformue 2017: 7,5 mill.

Aksjeselskap: Sophie Elise

Omsetning 2017: 4,8 mill. (3,6 mill. i 2016)

Res. før skatt 2017: 3,8 mill. (3,4 mill. i 2016)

Toppblogger: Etter årets bokutgivelse og deltagelse i TV2-programmet “Skal vi danse” er inntektene ventet å stige ytterligere. Foto: TV2/NTB scanpix

Seks mill. pr. Instagram-innlegg

Realitykjendis Kylie Jenner, popartist Selena Gomez og fotballspiller Cristiano Ronaldo har alle over 100 millioner følgere hver i sosiale medier. Det gjør dem også til verdens tre best betalte på bildedelingstjenesten Instagram, rangert etter hvor mye hver enkelt tar i betaling pr. sponset innlegg, ifølge CNBC . For hvert sponsede Instagram-innlegg som hver av dem legger ut, får de over seks millioner kroner. Selv om de norske tilstandene er noe mer moderate, viser Kapitals oversikt at det også er mye penger å hente på sponsede innlegg, annonser, men også tilhørende produkter som bøker og smykker. For å kartlegge hvem de best betalte er, og hva de har tjent, har vi tatt utgangspunkt i de største aktørene på blogglisten.no.

Les også

Førjulstid er god butikk for artistene:

Jan Fredrik Karlsen: Vi klyper oss i armen hvert år

Forretningskvinne på 23 år

Influencer Sophie Elise, eller Sofie Elise Steen Isachsen som er hennes fulle navn, nyter stor suksess i en alder av bare 23 år. Hun lever et liv mange unge drømmer om og har blitt en Forretningskvinne med stor F. Ikke bare har hun en hærskare på over 400.000 trofaste følgere i sosiale medier og får klekkelig betalt for å delta på sponsede turer og arrangementer. Hun har også vunnet en rekke bloggpriser, utgitt flere låter og har nytt stor suksess og økt sin markedsverdi betydelig etter årets deltagelse i TV2-programmet “Skal vi danse”.

Bare ifjor omsatte aksjeselskapet til Sophie Elise, som har samme selskapsnavn, for nærmere fem millioner kroner, eller rundt én million kroner mer enn i 2016. Resultatet før skatt endte på 3,8 millioner kroner. Hun kunne da også unne seg et utbytte på 1,2 millioner kroner.

– All creds til pappa som har tatt vare på økonomien min siden jeg var 16 år gammel, og litt til meg selv. Jeg jobber hardt hver dag, og tar ingenting for gitt. Jeg har samme arbeidsmoral som da jeg var 16 år gammel og er fortsatt sulten, sier hun.

Nektet å være blåkopi

Bloggeren legger til at hun tar alle oppdrag på alvor og har stor respekt for sine kunder, dvs. de som kjøper kommersielle innlegg på hennes blogg. Hun synes det er vanskelig å svare på hvorfor fenomenet Sophie Elise har blitt så stort.

– Jeg tror det er en kombinasjon av at jeg fra starten av har vært åpen og ærlig, samt at jeg aldri har låst meg inn i en kategori, dermed kan mennesker på kryss og tvers av aldersgrupper, kjønn og situasjon kjenne seg igjen i meg, fortsetter Sophie Elise.

Hun, som har blogget siden tenårene, bestemte seg tidlig for ikke å bli en blåkopi av de allerede etablerte bloggerne.

– Jeg er opptatt av å alltid lære, gjøre noe nytt, og utvikle meg. Jeg prøver ikke å kopiere andre, tvert imot. Da jeg bestemte meg for å starte og blogge, så jeg på de som allerede var store, og tenkte: “hva har jeg som de ikke har?” og ”Hva mangler i bloggbransjen”, forteller influenceren.

Enda rikere i år? Influencer Anniken Jørgensen, alias Annijor, hadde i fjor en ligningsinntekt på 2,3 millioner kroner og en formue på to millioner. I år har hun utgitt boken Bare en natt til som allerede er trykket i 18.600 eksemplarer. Det kan gi et ytterligere løft på inntektssiden. Foto: NTB scanpix

Enda rikere på bøker

Sophie Elise er også eksponent for en tydelig trend i bransjen, at mange influencerne nå også tjener gode penger på boksalg. Ifølge DN har Norges største bloggere og influencere bare i løpet av 2017 og 2018 gitt ut bøker på norske forlag med et samlet opplag på over 85.000. Sophie Elises første bok, Forbilde som kom ut i 2016, hadde alene et opplag på 60.000 eksemplarer. Hennes nye bok, Elsk meg har et førsteopplag på 10.000. Det holder til en tredjeplass på DNs bokliste for norske toppbloggere, bak Anna Rasmussen (tidligere kjent som Mamma til Michelle) med et opplag på 20.000 for sin bok Naken. Og bak Anniken Jørgensen, alias Annijor, som har et opplag på 18.600 eksemplarer på sin mye omtalte bok Bare en natt til.

Provisjonen fra boksalget er ventet å øke bloggernes inntekter ytterligere i år.

Les også

Dødsspiral-lån på Oslo Børs:

Dødsspiral-lån på Oslo Børs

Navn: Anniken Jørgensen (22)

Bloggnavn: Annijor

Antall lesere: 5.187 (blogg)

Antall følgere: 281.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 2,3 mill.

Ligningsformue 2017: 2 mill.

Aksjeselskap: Annijor (opprettet 01.01.2018)

Vil øke klimabevissthet

Sophie Elises oppskrift til suksess er et brennende ønske om å lykkes.

– Det finnes mange som tar finere bilder enn meg, skriver bedre, synger bedre, og alt det der. Men jeg har bare så jævlig lyst til å lykkes og jobber kanskje litt hardere enn mange andre. Du trenger ikke å være best, du må bare ønske det mer, fortsetter Sophie Elise.

Hun har blitt kåret til årets blogger en rekke ganger, og i 2015 ble hun kåret til den mektigste kvinnen i medie-Norge av Medier24 . Under Vixen Influencer Awards 2017, som ble delt ut tidligere i år, stakk hun dessuten av med flere priser.

– Hvor bevisst er du din makt og hvordan bruker du den?

– Jeg tenker på hva jeg kommer til å se tilbake på når jeg blir gammel, og stiller meg spørsmålene: Hva kommer jeg til å være stolt over og hva kommer til å føles kjipt? svarer hun.

Allerede nå har hun svaret på det siste.

– Bransjen jeg er i er ikke miljøvennlig. Det handler om klær, sminke, og forbruk. Det kommer nok til å føles dritt, for det kan føles dritt nå. Da prøver jeg å bruke makten min til å gjøre folk bevisste på klima og miljø, vise at man skal få lov til å engasjere seg og lære mer, uten å være feilfri, sier Sophie Elise.

Selv om hun har høstet mye ros for å kaste seg inn i miljødebatten, fikk hun likevel kritikk da det i 2016 ble kjent at hun igjen reklamerte for palmeolje, ifølge TV2 .

Det har ikke lykkes Kapital å få en kommentar fra Sophie Elise på akkurat dette innen vår deadline.

Les også
– Det er hobbyen min som har blitt jobben min. Jeg legger mye av meg selv i bloggen og er opptatt av hvem jeg gjør kommersielle samarbeider med.Trine Sandberg, Toppblogger

– Stort ego

På spørsmål om hvorfor hun tror bøkene Forbilde og Elsk meg har blitt så populære, svarer hun:

– Det hadde vært en løgn om jeg hadde sagt “fordi de er så jævlig bra”. Misforstå meg rett, begge bøkene er bra og jeg er stolt av dem, men det har uten tvil vært fordi jeg slapp Forbilde på rett tidspunkt. Og så hjalp det på med gode anmeldelser og at jeg var på en ganske omfattende bokturné. Boken er også Instagram-vennlig, ler hun.

Selv misliker Sophie Elise ordet influencer .

– Gud, jeg hater ordet influencer. Jeg ser for meg noen som poster et bilde i svart-hvitt og har caption ”black and white”, noe sånt. Men den største fordelen for meg har vært at jeg får lov til å prøve så mye forskjellig, og at jeg fra ung alder har analysert meg selv og dermed blitt godt kjent med meg selv. Sistenevnte er også den største ulempen. At man får så stort ego, avslutter hun.

God nummer to

Men Sophie Elise er ikke den eneste influenceren som har knalltall å vise til. En god nummer to på lønnstoppen er Caroline Berg Eriksen, tidligere kjent som Fotballfrue . Det som startet som en vanlig rosablogg i 2009, har blitt en multimillionbedrift for 31-åringen. Selskapet Treasury, som Berg Eriksen eier sammen med ektemannen Lars-Kristian, leverte sitt mest lønnsomme år i 2017. Av en omsetning på fem millioner kroner endte driftsresultat på cirka 3,2 millioner. Dermed kunne ekteparet ta ut et utbytte på 2,7 millioner, eller én million mer enn året før.

Hva er suksessoppskriften?

– Oppskriften har vært å se på bloggen som en jobb helt fra starten, med hyppige oppdateringer slik at leserne vet at noe nytt venter når de klikker seg inn. I tillegg mener jeg at kommunikasjon mellom meg som blogger og leserne i kommentarfeltet har vært viktig hele veien. Både Lars-Kristian og jeg jobber beinhardt hver dag for at bloggen skal være den aller beste, så det at jeg får godt betalt blir virkelig verdsatt, sier Berg Eriksen.

Les også

Hun legger til at det er ingen åtte til fire-jobb hun driver med, og at TV-titting hører til sjeldenhetene.

– I stedet for å sette oss på sofaen og se en serie når barna er i seng, ender vi som regel opp på kontoret og sitter der og jobber til vi må legge oss, men vi forsøker hele tiden å bli flinkere til å legge bort jobb og data før klokken 22, fortsetter bloggeren.

Selv om de fleste kjenner henne igjen som “fotballfrue”, har Berg Eriksen valgt å gå bort fra dette navnet.

– Grunnen til at jeg gikk bort fra fotballfrue, var rett og slett at jeg følte at jeg var klar for en forandring. For meg er fotballfrue en som er ung og nyforlovet med fotballkjæresten sin, som leter etter en riktig retning i både livet og på bloggen. I dag har jeg vært gift i snart ti år, jeg har to fantastiske barn og er rett og slett på plass i livet, avslutter hun.

Lønnsomt jobb-bytte: Trine Sandberg er utdannet jurist og har gått fra full jobb som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet til å bli matblogger på heltid. Det kan ha lønt seg kraftig økonomisk. I 2017, året hun vant Vixen Influencer Awards for beste business, hadde hun en ligningsinntekt på 2,4 millioner kroner og en ligningsformue på 1,5 millioner. Foto: NTB scanpix

Matblogger på topp

På tredjeplass på inntektstoppen finner vi matblogger Trine Sandberg. Hver uke klikker flere tusen nordmenn seg inn på hennes blogg for å finne matoppskrifter, slikt blir det kroner av. Bare i fjor kunne hun vise til en inntekt på 2,4 millioner kroner og formue på ca. 1,5 millioner kroner. Men at det skulle bli blogg var ikke sikkert, fordi Sandberg er utdannet jurist.

– Det har vært en lang reise, og nå er det snart tolv år siden jeg begynte å lage matblogg, sier Sandberg.

Hun forteller at det begynte som et rent hobbyprosjekt, ved siden av full jobb som seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratets juridiske avdeling. Da hun tok tre års permisjon for blant annet å utvikle nye oppskrifter og skrive sin første kokebok, innså hun at bloggen tok mer og mer tid.

– Jeg måtte ta et valg, om jeg skulle gå tilbake til personvernrett eller om jeg skulle fortsette å jobbe med blogg og kokebøker. Det ble det siste, fortsetter hun.

Hun har flest følgere på bloggen sin, ifølge Blogglisten, og danker dermed ut en rekke andre influencere. Sandberg har også vunnet flere priser, og ble kåret til årets matblogger både i 2014 og 2016.

– Det er hobbyen min som har blitt jobben min. Jeg legger mye av meg selv i bloggen og er opptatt av hvem jeg gjør kommersielle samarbeider med. Det har blitt et stort trykk fra firmaer som vil samarbeide med meg, men jeg er veldig bevisst på hvordan jeg forvalter bloggen min, fortsetter hun.

Navn: Trine Sandberg (54)

Bloggnavn: Trinesmatblogg

Antall lesere: 40.364 (blogg)

Antall følgere: 155.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 2,4 mill.

Ligningsformue 2017: 1,3 mill.

Aksjeselskap: Trines mat

Omsetning: 3,4 mill. (4,6 mill. 2016)

Res. før skatt: 900.000 (2,3 mill. 2016)

Omsatte for 3,4 mill. på matblogg

Sandberg har over 40.000 følgere på matbloggen, noe som innebærer at hun har flest bloggfølgere i landet. I tillegg har hun over 150.000 følgere på Instagram. I fjor omsatte selskapet hennes, Trines Mat, for nærmere 3,4 millioner kroner, det tilsvarer en nedgang på ca. 1,3 millioner kroner mot 2016. Resultatet før skatt endte på nærmere 900.000 kroner.

Sandberg har et management som hjelper henne med den kommersielle biten.

– Jeg forvalter også noe av dette selv, fordi jeg liker å holde på med den biten. Ellers gjør jeg alt selv og har ingen assistenter, fortsetter hun.

På matbloggen kommer det rundt tre nye oppskrifter hver uke, men det er kvalitet som gjelder. Så dersom det kommer noen færre matretter en uke, er det fordi Sandberg er opptatt med andre ting.

– Hvordan tjener du penger på bloggen?

– Det er stort sett via sponset innlegg og banner-annonser, også holder jeg foredrag og er med og arrangerer matreiser, fortsetter hun. Jeg har også et samarbeid med Menys nettbutikk, som innebærer at du kan få levert ingredienser til de fleste oppskriftene mine hjem på døren, avslutter matbloggeren.

Sandberg forteller også at det kommer en fjerde kokebok om ett år eller to. Hun ønsker ikke å kommentere inntekten eller formuen sin.

Lønnsom humor: Marna Haugen Burøe, alias Komikerfrue, har 261.000 følgere bare på Instagram og er en av Norges mest populære influencere. Det gav en ligningsinntekt på over to millioner kroner bare i 2016. Foto: NTB scanpix
– Dette er den formen for markedsføring som vokser raskest globalt.Cecilie Heimlund, Kommersiell leder i United Influencers

Mye makt

Ekspert på tjenesteinnovasjon og markedsføring, NHH-professor Tor W. Andreassen, trekker frem at influencerne før gjerne var de populære elevene i klassen. Kom de med en ny sponset Bergans ryggsekk i skolegården, ville de andre elevene gjerne se ut som de populære og kopiere stilen deres dagen etter.

– Nå treffer influencerne ikke bare elevene i skolegården, men flere tusener av mennesker som følger dem i et nanosekund. Men det er samme logikk: De er personer andre ønsker å kopiere, sier han.

Andreassen mener influencerne har stor makt over følgerne sine, som de identifiserer seg med og ønsker å være som. Professoren er spørrende til om influencerne er seg bevisst hvilken påvirkningskraft de har over følgerskaren sin.

– Bloggerne deler sorger og gleder, og skaper over tid et familie/vennskapsbånd med tilhørerne, som føler at de kan stole på dem. Samtidig så vet vi at unge mennesker ikke lenger nås av kommersielle aktører gjennom de tradisjonsrike mediekanalene, som TV, radio og aviser, fortetter han.

– Oppskriften har vært å se på bloggen som en jobb helt fra starten, med hyppige oppdateringer slik at leserne vet at noe nytt venter når de klikker seg inn.Caroline Berg Eriksen, Toppblogger
Selskap: Selskapet til influencer Camilla Pihl, The Camilla Pihl Company, omsatte i 2017 for 3,4 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 400.000 kroner. NTB scanpix

Treffer blink på tillit

Professoren trekker frem at annonsørene treffer blink i influencernes kanaler på høy tillit til avsender.

– Annonsørene sponser følgelig influencerne for å få produktene sine eksponert. Problemet er at følgerne har tillit til influencerne, og dermed reduseres motstandsbarrieren mot påvirkningen og eksponeringen. Etter min mening ligger det en moralsk og etisk problemstilling her. Hvis det ringer en telefonselger til meg, så går jeg i alarmberedskap. Men hvis samme informasjon blir presentert av en ”influencer-venn”, så er aktsomhetsnormen min nede, fortsetter han.

Les også

Like rå på aksjer som i utforløypa:

– Grundig, ydmyk og lærevillig

NHH-professoren trekker frem at implikasjonene er at budskapet kommer rett inn i hjernen til følgerne uten motstandsfilter.

– Det kan være problematisk, fordi følgerne stoler på og har tillit til bloggerne og ikke er bevisst deres betalte rolle som influencer. Påvirkningskraften er stor og svært effektiv, og derfor er sponsorene villig til å betale så mye som de gjør også for å nå influencernes følgere, fortsetter han.

Andreassen tror noen av influencerne har blitt så ruset på applaus (les: likes) fra publikum. Samt at higen etter likes og respons er så stor at de gjør ting uten at de nødvendigvis reflekterer over det. Antall likes blir dermed målet og budskapet redskapet. Samtidig får påvirkerne direkte tilbakemelding på hva følgerne liker og ikke, og kan dermed målstyre markedsføringen. Det er heller ikke uvanlig at influencerne sletter instagrambilder som ikke får mange likes.

Bloggerne

Navn: Camilla Pihl (40)

Bloggnavn: CamillaPihl

Antall følgere: 114.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 1,9 mill.

Ligningsformue 2017: 0

Aksjeselskap: The Camilla Pihl Company

Omsetning 2017: 3,3 mill. (3 mill. i 2016)

Res. før skatt 2017: 400.000 (500.000 i 2016)

 

Navn: Anna Rasmussen (22)

Bloggnavn: AnnaRasmussen, tidligere MammaTilMichelle

Antall lesere: 22.516 (blogg)

Antall følgere: 271.000 (Instagram)

Likningsinntekt 2017: 1,4 mill.

Likningsformue 2017: 1,9 mill.

Aksjeselskap: Anna Rasmussen

Omsetning 2017: 3 mill. (2,8 mill. i 2016)

Res. før skatt 2017: 1,1 mill. (500.000 i 2016)

 

Navn: Eirín Kristiansen (24)

Antall følgere: 168.000 (Instagram)

Bloggnavn: EirinKristiansen

Ligningsinntekt 2017: 1,6 mill

 

Navn: Marna Haugen Burøe (37)

Bloggnavn: Komikerfrue

Antall lesere: 9.868 (blogg)

Antall følgere: 261.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2016: 2 mill.

Ligningsformue 2016: 1,1 mill.

Selskap: Familyfun

Omsetning 2017: 6,7 mill. (5,7 mill. i 2016)

Res. før skatt 2017: 1,6 mill. (1,7 mill. i 2016)

 

Navn: Ida Wulff (28)

Bloggnavn: IdaWulff

Antall lesere: 8.594 (blogg)

Antall følgere: 33.200 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 1,1 mill.

Ligningsformue 2017: 1,1 mill.

Enkeltpersonforetak: Ida Wulff

 

Navn: Camilla Aastorp Andersen (38)

Bloggnavn: Treningsfrue

Antall lesere: 7.095 (blogg)

Antall følgere: 120.000 (Instagram)

Ligningsinntekt 2017: 1,4 mill

Ligningsformue 2017: 0 mill

Aksjeselskap: Treningsfrue

Omsetning 2017: 1,7 mill.

Res. før skatt 2017: 800.000

 

 

Les også

Kjendiskokkene håver inn:

Alfsen knuste Hellstrøm

Spøkelseskontoer

Tidligere i år skrev New York Times at mange bruk­ere blåser opp antall følgere med automatiserte eller falske kontoer, og kjøper seg dermed et inntrykk av innflytelse for å styrke politisk aktivisme, forretningsdrift eller karrieren i underholdningsbransjen, ifølge NTB. Da kom det også frem at Twitter gikk til kamp mot falske følgere, og at flere titalls millioner mistenkelige kontoer skulle fjernes. Det var ventet at tiltaket ville redusere det totale antallet følgere i tjenesten med rundt seks prosent.

– Jeg er ikke fremmed for at det også skjer i bloggerverdenen, fordi det er så mye penger å hente fra sponsorer. Det forundrer meg ikke om det også skjer i Norge, hvor en rekke unge har et stort behov for å være eller bli berømte. Det er en sterk drivkraft, avslutter Andreassen.

United Influencers kjenner ikke til at noen av deres influencere har kjøpt seg følgere, og slikt ville antagelig ha blitt fanget opp fordi det da ville ha vært mindre engasjement fra følgere i sosiale medier


Les også:

Solgte eksklusive ur for millioner:

Klokkedealer i momsfelle

Etter at konsulenten hadde omsatt brukte klokker for anslagsvis ni millioner på to år, banket skattevesenet på døren. Fem år etter bokettersynet tapte klokkedealeren til slutt tvisten om merverdiavgift i lagmannsretten. Nå anker han til Høyesterett.

3 min lesetid

Andre leser også: