Kapital

Etter seks år i Nike skal Lars Kristian Stråtveit nå hjelpe Telenor med å bli ledende på det digitale. For Stavanger-mannen har en jobb hos Telenor lenge vært interessant.

– Når jeg tenker på drømmejobben, er det to hovedting jeg ønsker: et internasjonalt miljø og å jobbe digitalt. Dette er Telenor ledende på i Norge, sier Stråtveit til Kapital.

Skoleprosjekt åpnet dørene hos Nike

Da Stråtveit var ferdig med bachelorgraden sin ved Norges Handelshøyskole, ønsket han seg utenlandserfaring.

– Jeg hadde lyst til å dra til utlandet for å erfare nye kulturer og jobbe i et internasjonalt miljø. Det var hovedmålet, sier han.

Les også

Slik blir du mer effektiv

De produktives hemmelige tips

Et internship hos sportsgiganten Nike hang veldig høyt for studenten, som var svært opptatt av sport og streetwear-mote.

– Jeg ble med i noe som heter Aiesec på NHH, med mål om å lande et internship i deres globale program. Nike var en av hovedpartnerne der, og min store drøm, sier Stråtveit.

I ettertid har han blitt kjent med rekruttereren, og fått beskjed om at han egentlig var plassert i ”nei-bunken”. Det skulle vise seg at hovedgrunnen til at han til slutt fikk et intervju var at han startet ungdomsbedriften Konge Klær på videregående skole. Det som begynte som et skoleprosjekt, endte opp med å bli en profesjonell bedrift med investorer og salg av varene på ulike utsalgssteder i Stavanger.

– Det vanskeligste steget i prosessen med Nike var å skille seg ut i bunken av søknader fra hele verden. Jeg er utrolig takknemlig for at Konge Klær åpnet dørene og senere bidro til at jeg landet internshipet i Nike.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn