Kapital

Her hjemme brukes Ikea gjerne som det beste eksempelet. Store deler av produktsortimentet med sofaer, spisebord og kjøkkenstoler er gjort tilgjengelig i form av tredimensjonale virtuelle tegninger. Disse tegningene, eller hologrammene, kan hentes frem i kameraet på en smarttelefon, og ved å rette kameraet mot det stedet på kjøkkenet der for eksempel stolen fra Ikea skal stå, kan man sjekke om størrelse og farge matcher resten av interiøret.

Stolen representerer den utvidede virkeligheten som legges på toppen av den virkelige. Men de potensielle bruksområdene er mange for en teknologi som nå er i ferd med å skyte ut av startblokkene.

Annonse

Snapchat er et annet eksempel på hvordan Augmented Reality (AR) er i ferd med å bli en del av hverdagen for den yngre generasjonen. I fjor fikk brukerne muligheten til å krydre bilder og videoer med digitale tegninger eller filtre i ulike former, og nå i sommer ble det mulig å bla igjennom hva alle de andre brukerne har klart å skape.

Les også

Etablert i Norge, børsnotert i Sverige:

Fantasy i kraftig vekst

Lego skal i løpet av høsten komme med en app der man kan bruke de velkjente klossene i digital form til å bygge hus og byer på smarttelefonen. Lego har avtaler med mange kjente varemerker, eksempler på dette er Batman og Harry Potter, slik at byggmestere i alle aldre kan sette opp sin versjon av Gotham City eller Galtvort.

– Augmented Reality er midt i blinken for den yngre generasjonen som er vant til alle former for visualisering. Dette er verktøyet de kommer til å bruke. De vil ikke sette seg ned foran en PC for å bla igjennom flate nettsider, sier Jo Jørgen Stordal. Han er daglig leder for Pointmedia, et selskap som har spesialisert seg på å lage programvare og innhold basert på AR.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn