Kapital

Slik ser verden ut i 2045: Planeten vår er i ferd med å bli ødelagt, alt som er igjen av byene er dyster slum. Tenåringen Wade Watts har ingen foreldre og heller ingen penger. Han vokser opp hos sin tante på en lurvete campingplass, men når han hver morgen tar på seg databrillene, åpner det seg en vidunderlig ny verden: dataspillet Oasis.

Slik starter Ready Player one, den nyeste filmen til Hollywood-regissør Steven Spielberg. Menneskene, slik er spådommen i science fiction-filmen, vil tilbringe en stor del av livet i den virtuelle virkeligheten. Der slipper Wade Watts unna sine slitsomme medstudenter, han treffer avatarer i bortgjemte klubber og beveger seg gjennom haller med dyre biler, romferjer og roboter. Det simulerte livet er for ham langt bedre enn det ekte – det er en flukt fra den triste virkeligheten.

Denne drømmen om en annen verden, der menneskene kan bevege seg på andre steder – og hvor alt er bedre og mer bekvemt – det er en drøm som teknologiprofeter har lovet oss i over 30 år. Og sjansene for at de nå endelig skal få rett er faktisk sjeldent gode. Derfor bringer da også Spielberg denne eldgamle drømmen akkurat nå til kinosalene.

Så langt har alle forsøkene på å skape virtuelle verdener, som for eksempel Second Life, bare blitt en blek avskygning av den virkelige. Men i de siste årene har teknologien gjort enorme fremskritt. Som en konsekvens av smarttelefon-boomen har sensorer, bildeskjermer og databrikker blitt prisgunstige, de har også fått helt ny ytelse. Disse befinner seg nå i virtual reality-briller som også har klart å forflytte seg fra laboratorier og ut i butikkhyllene. Markedsanalytikerne i Digi-Capital spår at salget av briller og innhold i 2020 vil nå 30 milliarder dollar.

 

Saken fortsetter under bildet.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn