Selv om sveitsisk klokkeindustri for tiden er under sterkt press, nådde salget av de aller mest eksklusive armbåndsurene i fjor nye høyder hos Urmaker Bjerke, som har to butikker i Oslo sentrum og en i Bergen. I 2017 omsatte virksomhetene hans for nesten 240 millioner kroner, mot 201 millioner kroner året før. Den årlige veksten har ligget mellom 16 og 30 prosent i mange år. Interessen for kostbare, mekaniske klokker fra alpelandet har skutt i været i Norge. Det dreier seg altså ikke om tidsmålere – de finnes overalt – men om noe lekkert og avansert som du kan feste på håndleddet, nyte og sole deg i glansen av.

– Hvordan blir 2018?

– Vi hadde nesten 20 prosent vekst i fjor, og så langt i år ligger vi an til en tilsvarende vekst, selv om vi ikke har turt å budsjettere med det, forteller Halvor Bjerke til Kapital. En del av grunnen er at Bjerke ikke får tak nok av de mest ettertraktede modellene. Særlig Patek Philippe produserer altfor lite til å dekke etterspørselen verden rundt. Og kjøperne av de ypperste modellene må godkjennes – i håp om at de ikke faller for fristelsen til å snu seg rundt og selge klokken for mye mer enn hva de betalte i butikken. Det sier litt om suget etter å eie noe helt spesielt og skille seg ut fra mengden.

– Hvorfor selger luksus så godt nå?

– Det er litt i tiden. Det er blitt veldig stor interesse for klokker i Norge. Vi har ligget langt bak i forhold til mange andre land i Europa – ja, vi har nærmest vært et u-land på slike klokker – men nå har også nordmenn begynt å våkne og har skjønt at det er veldig gøy. For mange er også dette en tryggere investering enn mange andre ting. Man kan dyrke sin hobby, og dersom man om noen år mister interessen – eller trenger midlene til noe annet – så vil man få bra betalt ved å selge klokkene, forklarer han.

 

Les også: Styrtrik på luksus


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn