Kapital

Erfaringene med chatbots var gode, og vi ser på dette som en del av morgendagens kundekommunikasjon dersom det tydelig kommuniseres at det er en robot, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Dagligvarekjeden benyttet i fjor sommer det som har fått navnet chatbots i salget av grillserien Grill Perfekt, hvor kundene kunne spørre etter grilltips. Begrepet chatbot er satt sammen av ordene chat og robot, men for å være helt nøyaktig handler det om kommunikasjonen mellom et menneske og en programvare – både muntlig og skriftlig.

De digitale assistentene Siri, Alexa, Google Assistant og Cortana er alle eksempler på chatbots, brukerne kan snakke til disse og få dem til å utføre handlinger. Men de eksemplene på chatbots som kommer til å dominere fremover, er de som blir brukt av virksomheter der kundekontakt spiller en viktig rolle. En chatbot fra for eksempel en bank eller et flyselskap er et lite dataprogram som kan plasseres på nettsidene til selskapet eller i meldingstjenester som Facebook Messenger, WhatsApp, Slack eller Kik. Her kan kundene taste, skrive eller prate seg gjennom en dialog. Brukeren kan stille chatbot’en et spørsmål eller gi en instruksjon, og får i retur et svar eller en ønsket handling. Det kan for eksempel handle om kjøp av et produkt eller en døgnåpen kundeservice.

– Vi vil se at chatbots vil kunne erstatte både apper og nettsider, eller fungere som et supplement til disse, sier seniorrådgiver Tom Kr. Foosnæs i Itera. – Chatbots skiller seg fra apper og nettsider ved at kommunikajsonen er toveis og foregår som en løpende dialog.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn